ALÁÍRÁSGYŰJTÉS

az 1990. évi IV. törvény módosításáról szóló
T/3261 sz. törvényjavaslat támogatására


A vallásszabadság alapvető jog, mely az emberi jogok között kitüntetett helyet foglal el. Az Alkotmány fokozott védelemben részesíti e jogot, azon alapjogok közé sorolva, melynek gyakorlása még rendkívüli illetve szükségállapot idején sem korlátozható. Az Alkotmány illetve az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata alapján a vallásszabadság azon jogok közé tartozik, mely csak más alkotmányos jog vagy alkotmányos érték érdekében korlátozható, amennyiben a korlátozás az elérni kívánt célhoz szükséges és mértéke a céllal arányos.

A lelkiismereti és vallásszabadságról valamint az egyházakról szóló törvény (a továbbiakban: törvény) előkészítése a nyolcvanas évek végén kezdődött, még az Állami Egyházügyi Hivatal keretében. Az Országgyűlés végül is 1990 elején fogadta el - akkor - alkotmányerejű törvényként. A törvény módosításához az Alkotmány jelenlegi rendelkezése szerint a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.

A törvény alapvetően hozzájárult a lelkiismereti és vallásszabadság jogának biztosításához és így a vallási közösségek, vallásfelekezetek, egyházak (a továbbiakban: egyházak) szabad működéséhez. Bár a törvény alapjaiban kiállta az idők próbáját, az elfogadása óta eltelt évtized megmutatta hiányosságait is. Alapvető, strukturális változtatásra tehát nincsen szükség, de a törvény kisebb léptékű kiigazítására igen, hogy a vallásszabadság jogával - különösen az egyházi státusszal - való visszaélések megelőzhetők, kiszűrhetők és kezelhetők legyenek.

Az Európa Tanács Parlamenti Közgyűlésének 1178-as (1992. február 5.) és 1412-es (1999. június 22.) ajánlása fölhívja a figyelmet arra, hogy "szektatörvények" nem kívánatosak, mivel a vallásszabadság csorbításához és a kisebb vagy újabb vallási közösségek marginalizálásához, működésük korlátozásához vezethetnek. Az ajánlások szorgalmazzák, hogy a meglévő jogi eszközöket vessék be a tagállamok a "vallási, ezoterikus vagy spirituális csoportok illegális tevékenysége" ellen, továbbá, hogy támogassák olyan szervezetek létrejöttét, melyek segítséget tudnak nyújtani "vallási, ezoterikus vagy spirituális csoportok áldozatai és az áldozatok családtagjai számára, különösen a kelet- és közép-európai országokban". Az Európai Unió Parlamentjének 1996. február 29-én kelt állásfoglalása arra szólítja föl a tagállamok kormányait, hogy "kellő megfontoltsággal adományozzák az adókedvezményt és jogi védelmet biztosító vallási szervezeti státuszt, illetve indokolt esetben vonják azt meg a titkos vagy büntetendő gyakorlatot folytató csoportosulásoktól". Az állásfoglalás szintén a meglévő jogi eszközök bevetését szorgalmazza a törvénytelen tevékenységet folytató "kultuszok" ellen, és szorgalmazza a jelenséggel kapcsolatos információcsere fokozását.

Az egyházak státuszával kapcsolatban feszültségek alapvetően két szempontból léptek föl:

  • egyfelől egyházként nyilvántartásba vetették magukat olyan csoportok, melyek alapvetően nem vallási tevékenységet folytatnak. Kiszűrésükre a törvény jelenlegi rendelkezései nem biztosítanak megfelelő eszközöket. Ugyanakkor az egyedi törvénysértések kezelésére a továbbiakban is a meglévő jogi eszközöket kell igénybe venni.

  • másfelől a nagyon is különböző egyházak egy jogi kategóriába helyezése visszásságokat eredményez mind a szimbolikus, társadalmi státusz, mind a testre szabott szabályozás vonatkozásában. Ahogy a jog nem kezelhet azonos társadalmi valóságokat különbözőképpen (ez diszkrimináció lenne), úgy a nagyon különböző valóságok azonos kezelése is helytelen. Az elmúlt évtized során számos olyan jogszabály született, mely az egyházak társadalmi valóságában megnyilvánuló különbségeket figyelembe vette. Az Alkotmánybíróság több határozatában kimondta, hogy az egyházak egyenlőkként való kezelése nem zárja ki az egyes egyházak tényleges társadalmi szerepének figyelembevételét (4/1993. (II. 12.) AB hat., 970/B/1994 AB hat.). Az egyházak azon jogai tekintetében, melyek tehát a vallás szabad (közösségi) gyakorlásához kapcsolódnak, nem tehető különbség, míg a társadalmi szerepükhöz kapcsolódó jogok és támogatás biztosítása során az állam tehet különbséget - természetesen az ésszerűség követelményének szem előtt tartásával, azaz nem önkényes módon, hanem olyan objektív alapon, mely a különböző egyházak társadalmi szerepének eltérésében tetten érhető.

Az Alkotmány és a nemzetközi emberi jogi egyezmények mindenki számára biztosítják a szabad vallásgyakorlás jogát. Ez magában foglalja nem csak az egyéni és magánkörben történő vallásgyakorlás, de a meggyőződés közösségi, nyilvános kifejezését is. Míg a vallás szabad gyakorlatáról szóló 1895. évi XLIII. tc. a szabad, nyilvános, közös vallásgyakorláshoz még megkövetelte az adott felekezet elismertségét, az Alkotmány ma ilyen megkötés nélkül védi a vallásszabadságot. Az egyházi státusz tehát semmiképpen nem feltétele a közösségi vallásgyakorlásnak: az egyházak státuszának és a közösségi vallásgyakorlás szabadságának semmi köze nem lehet egymáshoz. A státusz hiánya nem érintheti a működés szabadságát, így az egyházi státuszhoz tehát nem kapcsolhatók olyan jogok, melyek vallásszabadság érvényesülésének elengedhetetlen tényezői. A törvény nem is az egyházak alapítását szabályozza, hanem nyilvántartásba vételüket, mellyel jogi személyiséget nyernek.

A javaslat az egyházak nyilvántartásba vételénél figyelembe veendő szempontok és a nyilvántartásból való törlésénél követendő eljárás új szabályozása mellett rendezi a különböző egyházi jogi személyek státuszát, megszüntetve az e területen kialakult jogbizonytalanságot, rendezi az ügyészség szerepét a törvénysértő tevékenységet folytató egyházak elleni perekben és tisztázza az egyházak egyenjogúságának kérdését.


[ vissza a lap tetejére ]