A felekezeti oktatás helyzete
az iskolafenntartó történelmi egyházak tanácskozása
2001. április 19.

A tíz évvel ezelőtt  újjáéledt egyházi és felekezeti oktatás keretében a tanulók 4 százalékát, az egyetemi és főiskolai hallgatók 6,5 százalékát tanítják. A vallási közösségek mára 463 oktatási intézményt tartanak fenn.


 


A parlamenti rendezvényre - melyet az Oktatási Minisztérium szervezésében tartottak - 131 településről érkeztek a résztvevők. Az egybegyűlteket a római katolikus egyház nevében Paskai László bíboros, a reformátusok nevében Bölcskei Gusztáv püspök, az evangélikusok nevében Szebik Imre elnök-püspök, a Mazsihisz nevében pedig Schweitzer József főrabbi köszöntötte. A tanácskozáson a Magyarországon tevékenykedő iskolafenntartó történelmi egyházak képviselői tekintették át a rendszerváltozás óta eltelt évtized tapasztalatait.

Orbán Viktor miniszterelnök előadásában „sikertörténetnek” nevezte az egyházi iskolák előző tízéves történetét, mert jó teljesítményt nyújtottak az erkölcsi nevelés területén, diákjaik pedig az országos átlagot meghaladó tanulmányi eredményeket értek el. Sikertörténet ugyan, de ez még mindig kevés – értékelte az elmúlt évtizedet a kormányfő. A „polgári kormányzat” adósságának nevezte, hogy a hitoktatást – például az erkölcstannal párhuzamosan – eddig még nem sikerült kötelezően választható tantárgyként az állami oktatás részévé tenni.

A történelmi egyházak és iskoláik a szabadság hívei, senkinek nincs oka attól tartani, hogy ideológiai kényszert jelenítenek meg – hangsúlyozta Orbán Viktor miniszterelnök.

A miniszterelnök szerint jó esély van arra, hogy Magyarország olyan emberek hazájává váljon, akik boldogok, mert "a világgal, önmagukkal és Istennel harmóniában élnek”.

Pokorni Zoltán oktatási miniszter szerint nemzeti kultúránk alapjait az egyházi oktatás teremtette meg. Fontosnak nevezte, hogy felmérés készüljön a hittanórák tanrendbe illesztésének iskolai tapasztalatairól. Mint fogalmazott,a kormány az egyenlő elbírálás elvét vallja: a lakossági igény alapján létrejött, közfeladatot ellátó egyházi iskoláknak ugyanakkora támogatást kell kapniuk, mint az állami intézményeknek. A miniszter azt javasolta az egyházak képviselőinek, hogy a leszakadó gyermekek iskolarendszeren belül tartása céljából fontolják meg a tizenkét évfolyamos intézmények létrehozását.

Vissza a kezdőlapra