Zilált
Haj
A
Zsöllye című színházi folyóirat cikke
2001.
május
Írta:
Mihájlovits Klára
Galt
Mac Dermot-James Rado-Gerome Ragni: Hair
Magyar
szöveg: Miklós Tibor
Főbb
szereplők: Csernik Árpád (Berger), Balázs Áron (Claude), Puskás Zoltán
(Woof), Nagypál Gábor (Paul), Kalmár Zsuzsa (Sheila), Szorcsik Kriszta
(Jeanine), Mezei Kinga (Chrissy)
Rendező:
Nagy Viktor
Koreográfus:
Gyenes Ildikó
Díszlettervező:
Szendrényi Éva
Jelmeztervező:
Benedek Mari
Bemutató:
Újvidéki Színház, 2001. április 17.
Nagy-nagy
várakozás előzte meg az Újvidéki Színház legújabb produkciójának, a Hairnak
a bemutatóját, annál is inkább, mivel ugyanez a gárda, ugyanezzel a rendezővel
készítette el néhány évvel ezelőtt a Sztárcsinálókat -- azt az előadást,
mely nemcsak állandó teltházat biztosított a gyakorta nézőhiánnyal
küszködő színháznak, de a szerb nyelvű kritika és közönség ámulatát és
csodálatát is kivívta. A prömiert megelőzően voltak ugyan kétkedők, akik
nem egészen értették, hogyan lehet ez a darab mai, hogyan szólhat a máról
és a mának, de az előzetes beharangozók nyugtatgatása, miszerint a másság
és annak a tolerálása kerül majd előtérbe, bizalomkeltőnek tűnt.
S
lehet, hogy éppen a túlzott elvárások tették, de az előadás nem igazán
azt nyújtotta, amit kellett volna. Jó a felütés: a Vízöntő hatásos és várakozáskeltő.
Aztán jön az első prózai jelenet, melyben Berger, a vörös tüsifrizurás,
talpig bőrbe öltöztetett vagány pukkasztaná a polgárt. Harsány, kemény
és mesterkélt. Beszalad a színpadra az első jelenetben egyenkékbe öltöztetett
társaság -- ezúttal valami hippikommunákat idéző, hihetetlenül zagyva kosztümökben
-- s ettől kezdve a néző nem igazán tudja, hová csöppent. Váltakoznak a
jó dalos-táncos jelenetek a végtelenül unalmas és erőltetett prózai képekkel,
a színpadi történés (ha egyáltalán beszélhetünk ilyesmiről) szétfolyik:
nincs kezdet, nincs drámai ív és nincs lezárás; csak egymást követő jelenetek,
sok-sok műviség és valami végtelen káosz. Sheilát először egy tüntetés
szónokaként látjuk, hogy aztán jelenéseinek nagy részét Bergerrel csókolózva
töltse el, az állapotos Jeanine szerepköre kimerül a terhesség hangsúlyozásában,
Claude-unk a maga szenvedő, tétova figurájával még hiteles is, ha
Berger -- a színpadi ellenpont -- gyakorta nem is az. S aztán hirtelen
valami négerek kerülnek a képbe -- legalábbis ez derül ki a szövegből --,
akik valamitől másak, mint azok, akik nem négerek, az viszont, hogy ki
a néger és ki nem az, szintén teljesen hományos marad. S egy narancssárga
kosztümös Hare Krishnával véget ér az első felvonás.
A
második rész már lényegesen jobb: a közönség túljut a kísértésen, hogy
a Forman-film sztoriját keresse az eredeti színpadi változat helyett, a
történet felpörög, mindenki belendül, s a Vietnám-jelenetek már nagyon
jók.
Valójában
az egész produkcióval ez a legnagyobb baj: jelenetekről lehet beszélni,
egyes szereplőkről is, de ezek a jelenetek és ezek a szereplők nem állnak
össze előadássá. Úgy tűnik, mintha a rendezőnek a legnagyobb gondja az
lett volna, hogy hogyan állítson minél több dalt színpadra, s nem
igazán foglalkoztatta ennek a miértje. A táncok pontosak, precízek, kidolgozottak,
Balázs, Szorcsik, Mezei, Nagypál próbál lelket is lehelni a figurába, de
valahogy minden hevenyészett -- koncepciótlan? -- marad. Külön problémát
jelent, hogy időben sem lehet elhelyezni az egész darabot: egy helyen elhangzik,
hogy 2001-et írunk, viszont minden más (a szexuális szabadosság, a kábítószerek
dicsőítése, a kosztümök, a fel-felbukkanó motívumok) a hatvanas éveket
idézi. Igazán maradéktalan dicséretet a díszlettervező érdemel: nagyon
egyszerű, mégis roppant hatásos, funkcionális megoldás a csapóajtóval ellátott
lejtő plató, mely hol táncparkettként, hol tömegsírként szolgál.
Mindent
összevetve: a Hair tömegeket vonzó előadás lesz, a közönség szeretni fogja
a fiatal, jól éneklő, jól táncoló társulat produkcióját, s annak, aki nem
próbál meg jelentést keresni benne, nem is lesz gondja vele. A kissé keserű
szájízt az okozza, hogy az Újvidéki Színház gárdája eddig úgy is tudott
„közönségbarát” darabokat készíteni, hogy közben a művészi igényeknek is
megfelelt.
Időről időre hírt
adunk a határokon túli magyarság kultúrális életének eseményeiről. Ezt
azonban csak akkor tudjuk megtenni, ha olvasóink - mint most is - maguk
is szerzőinkké lesznek.