Boldog Új Évet!

Mi a boldogság mostanában?

Halmozódnak az asztalon a karácsonyi, újévi jókívánságok. Formálisak és szívbéliek. Adjunk tartalmat a szavaknak. Kaptam egy ilyen üdvözletet, először ezt idézem:

A boldogságról

Boldogság természetesen nincsen abban a lepárolható, csomagolható, címkézhető értelemben, mint ahogy a legtöbb ember elképzeli. Mintha csak be kellene menni egy gyógyszertárba, ahol adnak, három hatvanért, egy gyógyszert, s aztán nem fáj többé semmi. Mintha élne valahol egy nő számára egy férfi, vagy egy férfi számára egy nő, s ha egyszer találkoznak, nincs többé félreértés, sem önzés, sem harag, csak örök derű, állandó elégültség, jókedv és egészség. Mintha a boldogság más is lenne, mint vágy az elérhetetlen után!

Legtöbb ember egy életet tölt el azzal, hogy módszeresen, izzadva, szorgalmasan és ernyedetlenül készül a boldogságra. Terveket dolgoznak ki, hogy boldogok legyenek, utaznak és munkálkodnak e célból, gyűjtik a boldogság kellékeit - a hangya szorgalmával és a tigris ragadozó mohóságával. S mikor eltelt az élet, megtudják, hogy nem elég megszerezni a boldogság összes kellékeit. Boldognak is kell lenni, közben. S erről megfeledkeztek.

Márai Sándor: Füveskönyv

Ez a köszöntő indított, hogy Németh Lászlónál nézzek körül, s tőle is tanuljuk, milyen is a boldogság.

  „a boldogság épp ez, amikor a pillanat elnyel múltat és jövőt, s a törvényeit betöltő lélek könnyűnek érzi a halált, hiszen meghalni csak tökéletlenül nehéz.”

 (A Tanú előtt)

 De hogyan juthatunk el a „tökéletességre”?

 „Csak a mártírok boldogok, és nincsen boldogság mártírium nélkül. Mert nem az a mártír, aki eldobja az életét, hanem, aki többet kap nála.”

(Emberi Színjáték)

 Ez a mártírság kivezet önmagunkból, s itt kiderül, boldogok sem lehetünk önmagunkban:

 „A boldogság kiszolgáltat, mások hozzájárulásával kell táplálnunk.”

(Naplók 1943.)

 Láthatóan nem a B.U.É.K pezsgős boldogságáról van szó, illetve arról, hogy e mellett van másfajta boldogság is:

 „A boldogság gyanús szó – kellemes közérzetet jelent, s a sors kedvezését, amely ezt megóvja. De a boldogságnak van magasabb faja is: amikor a „kellemes”, tiszta közérzetet erkölcsi erőfeszítés árán vívtuk ki – s nem a körülmények kedvezése védi, hanem mi alakítjuk a körülményeket, bármilyenek is azok, olyanokká, hogy ne dúlhassák fel a közérzetet.”

(Napló 1967.)

 Ennek megszerzése erőfeszítést igényel, rajtunk is múlik:

 „A boldogság szóban mégiscsak van egy kis dac. Az embert nem foghatja úgy körül a sorsa, hogy boldognak ne érezze magát.”

(Napló 1967.)

 „a boldogság nem jön ingyen.” mondja Anna a Villámfénynél-ben.

 Sőt, olykor nagy az ára:

 „A boldogság, ahogy gyenge lelkek elképzelik, légüres tér, a nihilizmus világvége. Természettudósok jósolják, hogy egykor minden erő hővé alakul, a világegyetem mint egy óra lejár – nos, a boldogság valami lelki hőhalál felé hajt bennünket. Az emberhez méltó boldogság épp ellenkezőleg; nem fél a szenvedéstől, sőt sokszor épp a legnagyobb szenvedések tövén terem. Az ember hű marad magához, szenved, s szenvedésében győz.”

(Három Kortárs)

 Mások azt tartják, hogy a boldogság csak rövid ideig része az életünknek:

 „A boldogság mint cél, mint egy csalóka madár – igazán mint a Kék madár – mindig továbbröpül. Persze az sem igaz, amire a Kék madár írója tanít, hogy a boldogságot otthon, az elégedettségben találjuk. Ritka otthon az, amely az elégedettségre való készséggel, az igénytelenséggel vissza nem él. A boldogság létünk mellékterméke, valami ki nem számított, váratlan, ami különös, fel nem idézhető körülmények összejátszásaként van mellettünk – mint egy odaguruló golyó…”

(Naplók 1961)

De megvan a titka annak, hogy ez mégse így legyen:

„Azt hiszem, minden embernek van tapasztalata erről: elég életkörülményeinket úgy rendezni, hogy minden napunkból egy fölfelé törő lépcsőt csináljunk, s az ember érzi, hogy a boldogság forrásai fakadnak föl.

(Sajkódi esték. A „vallásos” nevelésről) 

Jó lépcsőnjárást kívánok a most kezdődő 2003. esztendőben,

 szeretettel:

Surján László

 

S



vissza Vissza a kezdőlapra