Megjelenítés:2003.03.23. 23:37:23

SAJTÓKÖZLEMÉNY

 

FÜGGETLEN MÉDIAFIGYELŐ KLUB
 

Mint a Független Médiafigyelő Klub tagjai régóta figyelemmel kísértük a politikai lapokban megjelenő reklámok elosztását. Kíváncsiak vagyunk arra, hogyan működik a hirdetési piac ezen a területen. Meggyőződésünk, hogy az alkotmányban biztosított sajtószabadság érvényesülésének fontos feltétele az, hogy a hirdetők valóban piaci szempontok szerint osszák meg reklámkiadásaikat a különböző politikai beállítottságú lapok között. Ez annál is fontosabb, mivel általában a lapok bevételének nagyobb része származik a hirdetőktől mint a lap vásárlóitól.

Fentiek részletesebb vizsgálatára 2002 novemberében megalakítottuk a Független Médiafigyelő Klubot, és azóta napi, illetve heti rendszerességgel hirdetések szempontjából elemezzük a következő politikai napi, illetve

hetilapokat: Népszabadság, Magyar Nemzet, Magyar Hírlap és Népszava, illetve 168 óra, Heti Válasz, Magyar Narancs és Magyar Demokrata.

A hirdetéseket (hirdető neve, hirdetés címe, témája, terjedelme, a lap neve és a dátum) egy adatbázisba gyűjtöttük össze, amit elérhetővé tettünk a www.mediaegyensuly.hu weboldalon is. Az oldalon a legnagyobb hirdetőket külön is kiemeltük, feltüntetve a november végétől vizsgált teljes (a fenti politikai lapokban megjelent) hirdetési profilt. Azokat a hirdetőket, akik kizárólag baloldali lapokban hirdettek, piros jelzéssel, a kizárólag jobboldali lapokban hirdetőket pedig sárga jelzéssel illettük, míg a bal és jobboldalon egyaránt hirdetőket zöld jelzéssel jeleztük. Ez a jelzés nem jelent értékítéletet, pusztán a jobb áttekinthetőség miatt használjuk.

Az adatbázis és a weboldal létrehozásával az volt a célunk, hogy mindenki számára elérhetővé tegyük a lapok hirdetési piacának amúgy meglehetősen áttekinthetetlen tényeit. Reméljük, hogy az így nyilvánosságra hozott adatok segítik a tájékozódást és véleményalkotást. Hangsúlyozzuk, hogy a Független Médiafigyelő Klub nem tekinti céljának sem következtetések levonását, sem okok kutatását. Célunk csupán a száraz tények megismertetése a közvéleménnyel. A következtetések levonása az olvasónak feladata. Ugyancsak nem célunk annak vizsgálata, hogy az egyes hirdetők stratégiája mennyiben felel meg a közgazdasági irodalom által javasolt, gazdaságilag leghatékonyabbnak tekintett stratégiával.

A fenti lapok figyelését a továbbiakban is folyamatosan végezzük, és a jelenlegi statikus weboldalakat hamarosan felváltja egy aktív adatbázis, ahonnan letölthető lesz az összes, a politikai lapok hirdetési piacán meghatározó szerepet betöltő hirdető hirdetési profilja.

 

Független Médiafigyelő Klub

Budapest, 2003. március 19.

 

vissza Vissza a kezdőlapra