2003. december 18. csütörtök 22:39

 

Orbán Viktor az Aréna december 17-i adásában

 

Riporter:

Jó estét kívánok, a mikrofonnál …… Attila, vendégünk pedig a stúdióban Orbán Viktor, volt miniszterelnök, a Fidesz - Magyar Polgári Szövetség elnöke.

Jó estét kívánok. Köszönjük, hogy elfogadta meghívásunkat. Az Országgyűlés tegnap elfogadta a költségvetést. Azt a költségvetést, amelynek a visszavonására korábban Ön felhívta a Kormányt. Miért gondolta azt, hogy ezt a költségvetést vissza kell vonni egy olyan pillanatban, amikor a fél világ arra figyel, hogy az ország elfogadja-e azt a büdzsét, amely minden remény szerint segít abban, hogy 2008-ban be lehessen vezetni az eurót, az MSZP rögtön azt mondta, a frakcióvezető, hogy nem hívei az oktalan változtatgatásnak.

 

Orbán Viktor:

Jó estét kívánok a hallgatóknak. Bölcs gondolat ez, én egyetértek vele, az oktalan változtatásokra valóban nincs szükség, az ember saját személyes életében sem meg az állam életében sem, dőreség is lenne, ha ilyesmit is kérne bárki az ország vezetőitől. A visszavonás szó talán agresszív és durva, én nem egészen így fogalmaztam, azt javasoltam az ország ügyeit irányítóknak, hogy dolgozzák át a költségvetést. Nem csak azért, mert időközben sok változás történt, hanem azért, mert szinte teljes egyetértés alakult ki a gazdasági kérdésekkel foglalkozók körében arról, hogy a költségvetés számai nem egyeznek a valóságos gazdasági élettel. Tehát egy olyan költségvetés szerint próbáljuk irányítani az ország életét jövőre, amelynek az alapjai is nagyon bizonytalanok, talán itt lehetek bátrabb, nem is bizonytalanok, hanem nem valóságosak.

 

Riporter:

Már amilyen gazdasági ……………

 

Orbán Viktor:

Persze, elsősorban az inflációnál mindenki ezt mondja, tehát az áremelkedések üteménél abban is egyetértés van közgazdász körökben, hogy legalább 1,5 - 2%-kal magasabb lesz a következő évben már most láthatóan az infláció üteme, mint amiről az elfogadott költségvetés szól. Az államháztartás hiánya körül is több a kétség mint a bizonyosság. Én ezt azért tartom problémának és azért javasoltam, hogy dolgozza át a Kabinet az előterjesztést, mert egy költségvetésnek nagyon fontos szerepe van egy ország életében, most nem csak a közgazdászok számára, hanem minden egyes állampolgár számára, a költségvetés jelenti a biztonságot, a kiszámíthatóságot, a tervezhetőséget. Ha egy költségvetés jó, valóságos számokból indul ki, ésszerű folyamatokat jelez előre, abban az esetben az emberek iránytűként tudják ezt használni, vállalkozók, üzletemberek, de talán azok is, akik csak az újságokon keresztül ismerik meg a költségvetést, tudhatják, mire számíthatnak. Természetesen ez azonos a biztonsággal. Ettől szerintem most megfoszt bennünket a következő évi költségvetés.

 

Riporter:

Szigorúbb költségvetést javasolna a Fidesz? Hiszen az államháztartás hiánya és az infláció között van összefüggés. Tehát hogyha a piac szereplői nem hiszik el, hogy akkora lesz az államháztartás hiánya, mint amekkora, és még nagyobb is lesz, akkor magasabb lesz az infláció. Ezt csak úgy lehet megelőzni, hogy vagy szigorúbb költségvetés készül, vagy a mostaninak a számait szigorúan betartják.

 

Orbán Viktor:

Engedje meg, hogy fordítva is felvázoljam ugyanezt a gondolatot, amit Ön elmondott. S amivel egyetértek. De van egy fordított igazság is. Ez úgy hangzik, hogy ha egy költségvetésben eleve látható, hogy az áremelkedések üteme alultervezett, vagyis magasabb lesz az infláció, akkor több a szétosztható pénz is. Egy-egy százaléknyi infláció jelenthet 100 milliárd forintot. Ez azt jelenti, hogy ha bevallaná a költségvetés, hogy a valóságos helyzet az, hiszen már bejelentették az áremeléseket, a Kormány nagyon sok árat felemelt, az üzleti élet is már bejelentett bizonyos áremeléseket. Ha azt bevalljuk, hogy ennek mi a valóságos mértéke, akkor a költségvetésben jóval nagyobb bevétellel lehet számolni. Tehát amit én javasoltam, az átdolgozás az nem megszorítást jelentene, hanem a valósággal való szembenézést és szerintem kiderült volna, hogy jó néhány dologra több forrás, több pénz jutna, ha a költségvetés a valóságból indulna ki, mint amennyi majd most jut.

 

Riporter:

Az MSZP képviselői azt mondják, hogy a jövő évi költségvetés igazából az a költségvetés, amely végre, hogy az Ön szavaival éljek, szembenéz a valósággal, hiszen pld. azzal érvelnek, ez idézet az MSZP egyik közleményéből, vagy nyilatkozatából, hogy Orbán Viktor téves gazdaságpolitikája az, amely gyakorlatilag 3 évi üzemelés után egyszerűen kipukkadt, tehát hogy mostanra kellett véget vetni azoknak a folyamatoknak, amelyek 2001-ben indultak el, nevezetesen ugye a belső keresletet élénkítette az Orbán-kormány is, a Kormány utolsó két évében és a Medgyessy-kormány ezt a hagyományt folytatta.

 

Orbán Viktor:

Nézze, most már nehéz követni ezeket a nyilatkozatokat. Úgy érzem, hogy akármiről van szó, mint ha a kormányzó pártok hadban állnának velünk, meg személy szerint velem is. Tehát nem tud olyasmi történni az országban, lehet az egy közlekedési baleset, hóesés, aszály, forintválság, bármi, amiről ne az jutna eszükbe, hogy mi, illetve személy szerint én tehetek a dologról. Most már ez lassan olyan, mintha a mohácsi vészre hivatkoznának. Szerintem a helyzet komolyabb annál, semhogy pártpolitikai kérdést lehessen belőle csinálni és az ellenzékre való mutogatással lehetne elintézni az ügyet. Szembe kell nézni a helyzettel. Én azt gondolom, hogy a legfontosabb szempont a következő évre, akkor tegyük fel a kérdést így, hogy milyennek kellene lenni, tegyük fel így a kérdést. Én azt gondolom, hogy a következő év egy nehéz év Magyarország számára. Nagy változás fog történni az életünkben. Önmagában az Európai Uniós tagság május 1-től már sok mindent megváltoztat. És a változás sok bizonytalansággal jár. Új dolgokhoz kell alkalmazkodni. Korábban biztosnak tűnő tájékozódási pontok esetleg megváltoznak. A fogódzók, amibe kapaszkodhattunk, hirtelen máshol vannak, vagy el is tűnhetnek. Ráadásul a gazdasági életben is jönnek a rossz hírek és 30% körüli éves gázáremelés, közlekedési díjak 18%-kal, ha a Közgyűlés nem tér jobb belátásra, Budapesten akkor csütörtökön 36%-os csatornadíj emelés történik a fővárosban, tehát olyasmik történnek a gazdasági életben, ami szintén növeli a bizonytalanságot. Ezért szerintem a 2004-es évnek a jelszava a költségvetés középpontjában álló gondolat, az a biztonság kellene, hogy legyen. Egyfajta biztonsági költségvetést kellene készíteni az emberek számára, hogy kiszámítható maradjon az életük. És szerintem ez a szempont elveszett valahol a költségvetés készítésekor. Láthatóan mindenfajta szempont érvényesült, pénzügyiek, ilyen-olyan, amolyan, de az a szempont, hogy mi a legfontosabb az emberek számára 2004-ben, ami szerintem a biztonság, ez elveszett. És szerintem ezt kellett volna egy átdolgozással visszacsempészni, visszaemelni a költségvetésbe. A szakemberek logikája most másképpen járt.

 

Riporter:

Ugye a Fidesznek számos módosító javaslata volt, amelyekkel kapcsolatban az MSZP képviselői azt mondták, hogy 1600 milliárd forintos többletkiadásba sodorták volna az országot, tehát legfőképpen az MSZP képviselői azt hányják a Fidesz vezetőinek a szemére, hogy nem tudják eldönteni, hogy többet költsön az Állam vagy inkább arra szólítsák fel a kabinetet, hogy kevesebbet költsön.

Tehát hogy most melyik mellett állnak pontosan.

 

Orbán Viktor:

Nézze, nem vagyunk egyformák. Tehát lehet, hogy mi gondoljuk rosszul, vagy én tévedek, amikor az jut eszembe az Ön kérdéséről, illetve az idézett mondatokról, hogy egyszer csak fel kellene tennünk azt a kérdést, hogy miért is van egy országnak vezetése. Egy országnak azért van vezetése, hogy azt hiszem, hogy irányt mutasson az eseményeknek medret szabjon és nem azért, hogy pártpolitikai vitákba süllyedjen. Ez esetben az ellenzékkel. Időnként olyan érzésünk van, mintha az ellenzék ellenzékét hallanánk. Az országnak pedig nem arra van szüksége, hogy a Kormánynak igaza legyen, vagy a kormányzó pártoknak igaza legyen az ellenzékkel szemben a vitákban. A kormányzó pártok igazát a valóságos élet adja. Majd kiderül. Tehát ha a dolgokat jól csináljuk, akkor azt lehet látni az életben. És felesleges szócsatákra azt hiszem, nem kellene ennyi energiát vesztegetni. Ami a konkrét kérdésben szereplő állítást illeti, én azt hiszem, hogy mi korrekt javaslatokat nyújtottunk be a költségvetési vita során, elején megmondtuk, hogy két részre lehet bontani az 1400 darab módosító indítványunkat. 300 darab olyan módosító indítványt adtunk be, és ezt minden évben meg fogjuk tenni, amely egyfajta tükör. Tehát azokat az ígéreteket tartalmazza, amelyeket korábban hallhattunk az ország vezetőitől, de nem valósultak meg. Ezeket mindig be fogjuk adni, hogy lehessen látni, hogy mik az elmaradások. A maradék 1100 indítvány azonban körülrajzol egy alternatív költségvetést. Tehát ha azt valaki jól megnézi, akkor nem egyszerű, egymás mögé sorjázó indítványokról van szó, hanem kirajzolódik belőle egy másfajta gazdaságpolitika, egy másik út. Egy, a biztonságot középpontba helyező költségvetés. Tehát én nem tudom osztani ezt a véleményt. Varga Mihály úr, akinek az a dolga, mint volt pénzügyminiszternek a Fideszben, hogy vezesse a Gazdasági Kabinetet és a számok fölött őrködjön, azokat hangolja össze, hogy lehetőleg olyanokat mondjunk most, amelyeket majd később ha úgy adódik, be is tudunk tartani, tehát Ő aki ezért a munkáért felelős, elmondta a Parlamentben, hogy miért reálisak ezek a számok és miért lenne érdemes megfontolni ezeket az ország vezetőinek.

 

Riporter:

Az elmúlt héten döntött a Kormány úgy, hogy jelentősen megváltoztatja a lakáshitel kedvezmények rendszerét. Ugye ez a kedvezményrendszer még az Orbán-Kormány idején alakult ki. A szocialista képviselők és a Kormány képviselői azzal érveltek, hogy ez egy szükséges lépés volt. Hadd idézzem Önnek Gyurcsány Ferenc ifjúsági- és sportminisztert, aki azt mondta, hogy a Medgyessy-kormány  a lehetséges utolsó pillanatig fenntartotta az orbáni lakástámogatás illúziókeltésre épülő felelőtlen politikáját.

Tehát azzal érvelnek, hogy ezt a lakástámogatási rendszert nem lehetett fenntartani, hiszen olyan extra, plusz kiadásokra kötelezte a költségvetést, főleg a jegybanki kamatemelés után, ami gyakorlatilag ellehetetlenítette volna az Állam gazdálkodását. Mit gondol Ön erről?

 

Orbán Viktor:

Először is, ha megengedi, odébb húzódzkodok egy kicsit a mikrofontól, mert azt mondták nekem a szünetben, hogy nagy levegővételek hallatszanak benne. Bátor ember a miniszter úr. Ha azt mondja, hogy az utolsó pillanatig fenntartották az illúziókra épülő előző Kormány által kialakított otthonteremtési támogatást, azért nevezem bátor dolognak, mert az összes mérvadó szocialista vezető, nemcsak a választási kampányban, hanem azt követően is végig arról beszélt, hogy vannak vívmányok, amelyeket meg kell őrizni. És ezek között legfontosabb helyen éppen az otthonteremtést adták meg. Ez érthető egyébként, szerintem is a legfontosabb dolog az otthonteremtés talán, akinek nincs otthona, az nem érzi magát biztonságban. És ez nemcsak azért fontos, mert ez az emberek szempontjából nem jó, hiszen az jó, ha az emberek biztonságban érzik magukat, hanem gazdasági szempontból sem jó, mert ha az emberek nem érzik magukat biztonságban, akkor az a teljesítmény, amire egyébként képesek, az is csekélyebb, akkor nem annyira kezdeményezők, nem vágnak bele új dolgokba, ötször meggondolják, hogy valamit tegyenek, tehát mindannyiunknak az az érdeke, hogy Magyarországon kiegyensúlyozott, nyugodt családi életet élő, biztonságban dolgozó emberek legyenek. Tehát ha illúziókeltésnek minősíti, amire mi építettük az otthonteremtésünket, akkor talán ezzel a mostani vezető társairól is véleményt formál.

 

Riporter:

A legfőbb kifogás az volt, hogy rászorultságtól függetlenül támogatta a családokat és mindannyian tudjuk különböző statisztikákból, hogy a tehetősebbek tudták leginkább kihasználni ennek az előnyeit.

 

Orbán Viktor:

Itt is vennék két mélyebb levegőt, ha megengedi. A Gazdaságkutató Intézet, amely nem vádolható azzal, hogy a polgári irányzatot képviselő erők felé elfogult lenne, sőt, talán a vezetője ha nem tévedek, mintha részt is vett volna a mostani Kormány gazdaságpolitikájának kidolgozásában, ez az intézet azt mondja, hogy számításuk szerint egy milliárd forintnyi állami támogatás a költségvetés számára 1,1 milliárd forint bevételt teremt. Tehát ha az állam kiad egy milliárd forintot, és bevesz 1,1 milliárd forintot, ez nem tűnik rossz üzletnek.

 

Riporter:

Ez így van, akkor ha új lakások épülnek belőle, tehát ha beindítja az építőipart.

 

Orbán Viktor:

Én csak még egyszer mondom, anélkül, hogy vitatnám ezt az állítást, miután még egyszer mondom, nem hiszem, hogy egy irányunkba elfogult intézetről volna szó, a mi számításaink is hasonlót mutatnak egyébként, én azt mondom, hogy az Állam ezzel az otthonteremtési rendszerrel közvetlenül is, bevételek szempontjából is jól járt.

Ezért az igazságosság kérdését nem vetném fel itt. Az igazságosság kérdését máshol kell felvetni. Úgy hívják, hogy szociálpolitikai kedvezmény. Tehát én egyetértek azzal, hogy rászorultság elvéhez kell kötni  a szociálpolitikai kedvezményt. Magyarországon ez egyébként így van, egy gyerek után meghatározott után, kettő után több, három után még több. Ez az a dimenzió, ez az a szempont, ahol a rászorultság elvét érvényesíteni lehet. Az otthonteremtésnél nem a rászorultság elvét, hanem a biztonság szempontját kell figyelembe venni, meg a gazdaságossági szempontokat. Tehát én úgy érzem, engedje meg, hogy így fogalmazzak, nehéz persze sorrendet felállítani az elmúlt 15 év fontos történései között, de szerintem az emberek zsebét leginkább érintő, az Ő bőrükre menő ügyek közül talán a legnagyobb sikerű vívmány éppen az otthonteremtési támogatás kiépítése volt.

Nem tudom, Ön emlékszik-e még rá, nálamnál Ön úgy tűnik, fiatalabb, de azért lehetnek emlékei a 80-as évek második feléből, hogy mind a szocializmus végén, amit már felnőtt fejjel értünk meg, mind a rendszerváltás utáni esztendőkben, a legnehezebb kérdés az volt az emberek számára, hogy tudnak-e lakáshoz jutni? Tudnak-e otthont teremteni a maguk számára? És ez hosszú időn keresztül szinte az álmok kategóriájába tartozott. Most ehhez képest sikerült, igaz, hogy a Matolcsy miniszter úr találta ki, igaz, hogy a Széchenyi-terv keretében valósult meg, de most nem az érdekes, hogy az Orbán-kormány idején történt meg ennek a rendszernek a kigondolása és bevezetése, ez nem pártpolitikai kérdés. De amikor ez megtörtént, kiépült, akkor az emberek úgy érezték, hogy kézzel fogható közelségbe került az otthonteremtés esélye. Tehát én úgy érzem, hogy nem egyszerűen egy gazdasági kérdésről van szó, hanem az elmúlt 13-15 év egyik legnehezebben kiizzadt, a legkomolyabb előkészületeket igénybevevő komoly vívmányról van szó.

 

Riporter:

Tehát Ön akkor is fenntartotta volna ezt a rendszert, ha azt látta volna, hogy a lakosság hitelfelvételi kedve többek között a lakáshitel kedvezmények miatt is óriási, tehát egy olyan helyzetbe került a gazdaság, hogy az a szektor, amelynek megtakarítani kellene, tehát a lakosság, nettó hitelfelvevő lett, miközben ugye a vállalkozások és hála Istennek most már a beruházások miatt hitelt vesznek fel és az Állam is eladósodott, tehát mindenki hitelfelvevő, tehát magyarul az ország adósságállománya növekszik ez miatt.

 

 

Orbán Viktor:

Azt kell mondanom, hogy furcsán hangzik talán az én számból, de én a szocialistákkal értek egyet, azzal a véleményükkel, amikor azt mondták, hogy ezt fenn kell tartani, sőt, ha lehet, még inkább szélesíteni kell. Tehát én a jövőt illetően nem arra kerestem volna és most sem arra keresem a választ, hogy hogyan lehet szűkíteni, hanem hogy hogyan lehet az otthonteremtési támogatási rendszert még több ember számára elérhetővé tenni. Szerintem ez a jövő útja. Ami pedig az Ön által felvetett kérdést illeti, két tényt szeretnék megemlíteni. Az Európai Unióban a polgárok, a családok hitelállománya egy bizonyos kutató szerint 80%-os. Magyarországon ez 15%-os. Tehát azt mondani ma az embereknek, hogy Ti túl sok hitelt vesztek fel, ahelyett, hogy a pénzeteket a bankba tennétek, és van képetek kicsit kifigurázom, elnézést kérek, utána ezt a felvett hitelt még el is költitek, ne adj Isten, otthont építetek magatoknak, vagy vásároltok egy használt lakást, ahelyett, hogy odaadnátok a saját megtakarításokat nekünk, bankároknak, a banknak, azon keresztül a Kormányzatnak, és ezért az embereket kukoricára térdepeltetni, ezt nem tartom ………………

 

Riporter:

Ez persze nem önmaga miatt fontos, hogy az emberek megtakarítsanak, hanem hogy valahonnan legyen pénz a gazdaságban, és ne kelljen külföldről hitelt felvenni.

 

Orbán Viktor:

Akkor bocsánat, de akkor most már ott tartunk ezek szerint, ha folytatjuk ezt a logikát, javaslom, hogy járjuk végig ezt az utat, ha így gondolkodunk, akkor arról van szó, hogy meg akarja nekünk mondani valaki, ez esetben az Állam, ha jól értem, vagy annak vezetői, hogy mi a megtakarított pénzünkkel mihez kezdjünk.

És ha jól látom, akkor szándékosan olyan feltételeket teremt, megemeli a kamatokat, adókedvezményt vesz el és így tovább, hogy mi ne arra költsük el a pénzünket, amit a legfontosabbnak érzünk.

Pld. otthont teremtsünk belőle, hanem mást tegyünk vele, tegyük be a bankba és onnan aztán az Állam a maga hiányait fedezendő majd igénybe veszi. A másik dolog, amire fel szeretném még hívni az Ön és a tisztelt hallgatók figyelmét, az az, hogy ha megnézzük az elmúlt másfél esztendőt azt látjuk, hogy az Állam eladósodásának az üteme az ötször gyorsabb, mint a lakosság eladósodásának az üteme. Na most ha a baj az eladósodásnál van, akkor talán ott kellene keresni a baj gyökerét, ahol ötször gyorsabb az eladósodás, mint a lakásszektorban, illetve a lakosságnál. Vagyis szerintem az állami költekezésnél van a probléma. Oda érdemes nyúlni.

 

Riportere:

Ha visszatérünk a választási ígéretekhez, a választási ígéretek tételes teljesítése miatt került az ország most ilyen helyzetbe, hiszen 50%-kal megemelték a közalkalmazottak bérét, tehát olyan kiadásai voltak az Államnak, amelyek visszavezethetők a választási kampány ígéreteinek.

 

Orbán Viktor:

Hát nézze, ez egy, ha megengedi, nem szaladnék bele ebbe a kérdésbe, mert komoly közgazdászok egész estés beszélgetését is igénybe venné annak a pontos megállapítása, hogy mi vezetett ide. A lényeg az, hogy másfél év alatt ide jutottunk. Azt is mondhatnám, hogy másfél évvel ezelőtt az emberek tele voltak tervekkel. Az egész ország az arról szólt, hogy erősödünk, az ország gyarapodik, nagyszabású dolgok épülnek, az emberek maguk is a saját személyes életükben terveket alkotnak, igyekeznek azokat megvalósítani, tehát egy optimistán a jövőre készülő ország voltunk. Eltelt másfél esztendő, nem kutatom a felelősséget, nem erről akarok beszélni, csak azt a tényt szeretném rögzíteni, hogy eltelt másfél esztendő, és arról beszélünk, hogy a nagyon súlyos gazdasági válságot hogyan kell megoldani. Itt valami nincsen rendjén.

Egy dolog biztos, hogy ennek a helyzetnek a bekövetkeztéért szerintem az emberek nem felelősek. Azok az emberek pedig végképp nem, akik meg egyébként otthont akarnak teremteni.

Azt kell mondanom, hogy emberileg tartom elhibázott döntésnek, hogy most azokkal akarják a válság árát megfizettetni, akik egyébként erről a maguk részéről nem tehetnek. Sőt, továbbmegyek. Nagyon sok helyütt a világban az a gondolkodásmód általános, az én szívemhez is közel van ez, hogy a bajon is azok tudnak segíteni, akik egyébként beruháznak, otthont teremtenek, tehát akik működtetik a gazdaságot. Itt úgy tűnik, hogy éppen ezeket az erőket próbálják meg valamiképpen megcsapolni és egyszerűen elvenni az emberektől a pénzt és bankbetétekbe terelni az embereknél lévő megtakarításokat.

 

Riporter:

Már többször visszatértem a szocialisták érveire, de azért ez többször előjön ilyen vitákban, hogy az ellenzék sem segítette abban a Kormányt, hogy az ország hamarabb legyen kénytelen szembenézni azzal, hogy a teljesítőképességén túl költekezett, többek között a választási kampányban meglévő ígéretek miatt is. Tehát a szocialisták azért elmondják, hogy a Fidesz tételesen számon kérte, mint az ellenzéknek ez ugye a feladata, a választási ígéretek végrehajtását, és ezzel hozzájárult ahhoz, hogy az ország túlköltekezett a teljesítőképességén túl költekezett.

 

Orbán Viktor:

Ez most már olyannyira agyafúrt észjárás és gondolat, hogy nehezen tudom követni, tehát ha megengedné, inkább a józan paraszti észjárásnál maradnék és azt mondanám Önnek, hogy egy választás nem más, mint hogy az ember bizalmat kér a polgároktól. Ha ezt a bizalmat megkapta, akkor nem élhet vele vissza. Tehát én nem rónám fel az ellenzéknek és nem tennék nekik szemrehányást azért, mert azt mondták, hogy a bizalmat, amit az ember megkap, azt illendő tisztességesen felhasználni és nem szabad vele visszaélni.

 

Riporter:

Ön azt mondja, hogy ha ők látták, hogy ez a gazdaság teljesítőképességén túl van, akkor nem kellett volna teljesíteni ezeket az ígéreteket?

 

Orbán Viktor:

Nézze, nekem nem tisztem, hogy a szocialisták fejével gondolkodjak, elég a sajátomé, hogy ott rendezzem a gondolataimat, nem akarok az Ő fejükkel gondolkozni. Felnőtt emberek, komoly pártról van szó. Nyílván elgondoltak valamit, belevágtak, megígérték, és most itt tartunk. Maradjunk ennyiben.

Nem hiszem, hogy azokat, akik egyébként nem a kormányrúdnál állnak, ez esetben mi, felelőssé kellene tenni a helyzetért. Még egyszer mondom, nem csak hogy nem kellene felelőssé tenni, nem is értem, hogy miért erről folyik a beszélgetés, nem a miénk, hanem általában a közbeszéd. Arról kellene beszélni, függetlenül attól, hogy ki a felelős ezért a helyzetért, hogy most akkor mi a teendő. A jövőről kellene beszélni. És most komolyan mondom. Ha megengedi, egy gondolat erejéig hadd térjek vissza erre az otthonteremtésre. Maguk az ország vezetői mondják, hogy a 2004-es esztendőben az otthonteremtési rendszer leépítéséből származó megtakarítás az kb. 10 milliárd forint lesz. 2005-ben talán még lesz 20 vagy 25 is. A teljes magyar államháztartás az 10.500 milliárd forint. Tehát amiről beszélünk, egy 10 milliárdos megtakarítás, az 0.1 tizednyi megtakarítást jelent, úgy, hogy közben emberek százezreinek az otthonteremtési lehetősége enyészik el. Őszintén kérdezem, minden pártpolitika nélkül, megéri? szabad ezt?

 

Riporter:

A hírek előtt a lakáshitel kedvezmények rendszerének megváltoztatásáról beszéltünk és kicsit úgy beszéltünk, mintha ez teljes egészében megszűnne, miközben persze nem szűnik meg, hiszen az Állam továbbra is támogatja a lakáshiteleket, csak egy piaci alapra helyezi, magyarul az állampapírpiaci hozamokhoz köti a támogatást. Mi a baj ezzel? Tehát ebben az új rendszerben is lehet hitelt felvenni.

 

Orbán Viktor:

Egyetértek Önnel abban, hogy ennél nagyobb is lehetne a baj. Tehát ha az életünk arról szólna, hogy a nagyobb baj helyett csak kisebb köszön be, akkor még azt is mondhatnánk, ha a szocializmusban lennénk, mert ott ez volt a divat, az ember annak is örült, ha a nagyobb baj elkerülte, akkor azt mondom, jól van. Régen is az volt a trükk, bejelentették, hogy magas áremelések lesznek, aztán csak a fele lett igaz, igaz, az is nagyon nagy baj volt, de az ember úgy érezte, hogy na jó, nagyobb baj nem történt. De ezen már túl vagyunk, tehát ez most már egy másik világ, nem érdemes így gondolkodnunk.

Talán ennél többet ér az életünk. Azért tartom problémának ennek ellenére, hogy azért marad valami az otthonteremtési rendszerből és ez jó dolog, mert a nagyságrendje csökkenni fog. Tehát a Magyarországon felépülő lakásoknak a nagyságrendje csökkenni fog, ez az építőipart érinti. Meg is szólaltak az építőiparral foglalkozó cégek, elemzők, kutatók és mindenki azt mondta, hogy miután az építőipar adja talán a legtöbb embernek a munkát Magyarországon, ennek következménye lehetnek a munkahelyekre nézve.

És annak pedig, ha a munkahelyek számra csökkenni kezd, a munkalehetőség zsugorodik, a kenyérkereseti esélyek szűkülnek, annak az egész ország issza meg a levét. Ami pedig a használtlakásoknál lehetséges esetleges forgalom visszaesést illeti, ott pedig egy nagyon egészséges folyamat szakad meg. Ugyanis a használtlakás támogatásoknak éppen az volt az értelme, ha megengedi, még elárulom Önöknek azt, hogy a Nagycsaládosok Egyesülete volt az előző Kormány idejében a legaktívabb az otthonteremtési ügyekben. Tehát nagyon sok javaslatot ők dolgoztak ki, vannak olyan szakaszai a Széchenyi-terv rendeleteinek, amelyeket kifejezetten ők írtak, tőlük kaptuk és mi beillesztettük egy nagyobb rendszerbe. Az ő gondolatuk volt az, hogy a minőségi lakáscserét segíteni kell. Tehát aki ki akar költözni, mert újabb gyereke született a legjobb esetben tételezzünk el ilyesmit, egy nagyobb lakásba, nem feltétlenül tud újat építeni, hanem inkább vásárol. Tehát ő inkább előrelép. Van aki meg az Ő helyére lép. És ezért Magyarországon nagyon megélénkült, mondhatnám úgy, hogy az emberek természetes igényeihez kezdett igazodni a lakáspiac.

 

Riporter:

A használt lakás támogatás, hitelekre a támogatás ugyanúgy marad, tehát volt egy olyan alternatíva is, hogy esetleg azt teljes egészében megszüntetik, de azt végül elvetették.

 

Orbán Viktor:

Na látja, ez az, amiről az előbb beszéltem. Lehetett volna 100% is az áremelkedés, csak 50% lett, könnyebbüljünk meg. Kétség kívül az életet lehet így is nézni, de szerintem több van azért ebben az országban annál, sem hogy így nézzük. Én azért azt szeretném mondani, hogy miután az emberek megrohanták a hitelintézeteket, meg az ingatlan nyilvántartásokat, és mindenki megszólalt, közgazdászok, építőipar, és egyértelmű, hogy 10 milliárd forintnyi megtakarításért nem érdemes jövőre ezt vállalni, mind ezt a sok bajt, amit az emberek nyakába zúdítunk ezzel, én szerintem egy megoldás van. Vissza kell vonni ezeket a döntéseket. Ezt a kormányrendeletet érdemes visszavonni. Én nem arra gondolok, hogy a Kormány ismerje be, hogy így vagy úgy rosszul döntött, mert nehéz dolog mindig jól dönteni. A legjobb Kormány is hozhat rossz döntést. Ez egy rossz döntés volt. Ilyenkor szerintem a legjobb, ha az ember azt teszi, hogy belátja, rossz döntés volt, visszavonja és máshonnan takarítja meg a következő évre azt a 10 milliárd forintot.

 

Riporter:

Van egy hallgatónk a vonalban, aki kérdezni szeretne.

Jó estét kívánok, üdvözlöm Önöket. Azt szeretném megkérdezni a Miniszterelnök úrtól, eltérően a napi aktuálpolitikai eseményektől, hogy akár egy előrehozott választás, akár két előrehozott választás után kb. meg van az elképzelése arról a Miniszterelnök úrnak, hogy ezt a csődközeli helyzetet hogyan és mennyi idő alatt lehet helyrehozni? Erre várnám a válaszát.

 

Orbán Viktor:

Nem kérdezett tőlem könnyűt a tisztelt hallgató. Természetesen az ember úgy végzi a munkáját, szerintem ez minden szakmában így van, az asztalosnál, a pedagógusnál is, a könyvelőnél is meg a parlamenti képviselőnél, a volt miniszterelnököknél is, hogy gondol a jövőre és azon gondolkodik, hogy az ő szakmájában mit kellene jobban csinálni ezzel.

Én is így vagyok ezzel, tehát vannak elgondolásaim természetesen. Annyiban a helyzetem nem túlságosan nehéz, hogy sok minden van a ’98 és 2002 közötti időszakból, amit szerintem érdemes lesz majd újraindítani. Itt van például rögtön az otthonteremtésnek az ügye. Egyszer ezt kidolgoztuk, még egyszer mondom, nem Matolcsy György urat dicséri a dolog, rengeteg társadalmi szervezet, Nagycsaládosok, akiket említettem, Társaság az Otthonteremtésért, és hasonló szervezetek vettek részt ebben a munkában. Ők ma is megvannak, itt élnek velünk az országban. Újra össze lehet majd őket hívni és azt lehet mondani, hogy na nézzünk szembe ……

 

Riporter:

………. visszatérne az adott esetben az 1998-2002-es korszakhoz?

 

Orbán Viktor:

Ott ahol lehet. Az, ami jó volt, azt nem érdemes megváltoztatni. Természetesen ’98 és 2002 között született számos rossz döntés is. És követtünk el hibákat, én magam is hoztam kétségkívül rossz döntéseket is, azokat nem kellene megismételni. Abban azt hiszem, mindannyian egyetértünk. Ami pedig egy csőd közeli helyzetet, a csődöt említette a kérdező. Nézze, miből van az embernek önbizalma? Mert ugye valóban a gazdaságban elég nagy a bizonytalanság. Kell hozzá önbizalom, hogy az ember úgy érezze, hogy tudna vele mit kezdeni. A hallgatónak ebben a szempontból igaza van. Azt tudnám felidézni, erre már sokan emlékeznek, hogy 1997 év végén, tehát a ’98-as választás előtti utolsó teljes évben Magyarországon az infláció 18,5% volt.

És amikor 2002-ben az újabb kormányváltás megtörtént, és a polgári Kormány befejezte a négy évét, akkor pedig 5% volt az infláció. Négy év alatt lehetett 13%-ot csökkenteni. Nem volt otthonteremtési támogatás, hát csináltunk egyet. Igaza van a szocialistáknak, hogy néhány ponton kellett igazítani, hogy néhány helyen a spekulánsokat jobban ki kellett belőle szorítani. Még az is rendben van. De összességében mégis csak létrejött. Tehát ha az ember mögött van négy olyan esztendő, amikor úgy érzi, hogy sok hiba mellett, de a nehéz kérdésekre sikerült jó válaszokat találni, olyan kérdésekben is megoldásokat találni, amelyeket előzőleg 10 esztendőkig sem tudtunk megoldani, mégiscsak sikerült az országot rávenni arra, hogy épüljön, és az egész ország épült, a magánszektor és a közszektor is. Akkor szerintem ez elég lélektani háttér, hogy az ember azt merje mondani, kellő szerénységgel az Ön kérdésére, kedves hallgató, válaszképpen, hogy igen, vannak elgondolásaink és érzünk magunkban elég erőt, hogy azoknak majd érvényt is tudjunk szerezni.

De Önnek igaza van talán abban is, hogy most nem erről van szó. Sajnos nem arról beszélgetünk, hogy holnap reggel hogyan kellene új irányt szabni…..

 

Riporter:

Készül-e valamilyen összefogott gazdasági program, hiszen azért ’98 és 2002 között egészen más volt az ország nemzetközi gazdasági környezete, stb., tehát hogy készül-e a Fidesznél valami, ami előremutató és mondjuk akár kiutat is jelent a jelenlegi helyzetből, + egy kuherens gazdasági programot a későbbiekre.

 

Orbán Viktor:

Ha a kérdést így kell érteni, akkor azt mondom Önnek, hogy Matolcsy György urat kértem fel arra, hogy legyen állandó készenlétben. Tehát az ő dolga az, hogy az összes aktuális szám világos, elemzett és érthető legyen a számunkra, Minden helyzetről egy ilyen elgondolásunk, és az a köz száján …………. kuherens, részeiben egymáshoz jól illeszkedő gazdaságpolitikai cselekvési tervét. Ő ezt a munkát el is vállalta, a Szövetség a Polgári Magyarországért Alapítvány elnöki munkáját magára vállalta és ebben a tisztségében éppen az a dolga, az a vállalása, hogy segítsen bennünket, és ha lesz arra lehetőség, és az emberek bizalma ismét felénk fordul vagy esetleg úgy látják, hogy érdemes meghallgatni azt amit mondunk, érdemes belevágni abba, amit tanácsolunk, akkor ő készen áll arra is, hogy ezt a munkát irányítsa is.

 

Riportere:

Még egy hallgatónk van a vonalban.

Tisztelettel Miniszterelnök úr, Vencsik Róbert vagyok. Az egyik kérdésem, hogy a szocialisták ma bejelentették, hogy Kovács Lászlót indítják minden valószínűség szerint a köztársasági elnök választáson. Na most ez a törvény ugye nem 2/3-os, hanem egyszerű többséggel lehet választani. A Fidesz részéről van-e elképzelés, szerintem itt csak akkor fog menni a dolog, hogy a mi jelöltünk jöjjön be, ha a szabaddemokratákat valahogy, vagy legalábbis azoknak egy részét magunk mellé állítjuk. Ez az egyik kérdésem. Lehetne gondolni Pozsgai Imrére, vagy Nemeskürthy Istvánra, vagy Glatz Ferencre, aki megfelelő lenne a szabaddemokraták részére is.

A másik kérdésem, hogy történhetett meg, hogy a Gyűlölettörvény esetében 16 ellenzéki képviselő nem volt bent és csak 4 szavazaton múlott az, hogy befutott a törvény, meg lehetett volna buktatni és nem kellett volna fordulni az Alkotmánybírósághoz. És most ugye most is történt olyan eset, hogy a ……….. törvén esetében szintén az ellenzék nem szavazott, úgy tudom, a Fidesz nem szavazott, állítólag volt egy ilyen hír, hogy ha szavaznak, akkor megbukik.

 

Orbán Viktor:

Az államelnök ügyét nem érzem időszerűnek, tehát ha megengedi, akkor én semmilyen spekulációba nem bocsátkoznék ebben az ügyben. Csak annyit mondok, hogy bízom benne, hogy ha eljön az idő, akkor a magyar Országgyűlés képes lesz okos döntést hozni.

Ami a Gyűlölettörvényt illeti. Például ha magamra kell vennem ezt az inget, és könnyen lehet, hogy igen, én sem voltam jelen annál a szavazásnál, éppen Brüsszelben kellett helyt állnom és így nem voltam jelen ennél a szavazásnál. Nézze, most nem szeretnék senkit sem bírálni, de időnként nagyon nehéz összehangolni a Ház működését azzal a sok, megszaporodott teendővel, amit az embernek el kell látnia. Most már nemcsak nekem, aki mondjuk vezetője vagyok a Szövetségnek, hanem másoknak is. Hiszen Brüsszel immáron része lett a magyar közéletnek. Ezért talán érdemes újra elgondolkodni azon, hogy ez az ülésezési rend a legjobb, de nem akarok egy régi vitát újra megnyitni. A Szász törvény esetében a ………. amellyel Szász Károlyt végül is szerintem alkotmánysértő módon, de megpróbálják elmozdítani a helyéről, ami egy nehéz ügy, érdemes talán hosszabban is gondolkozni róla, hogy miről is szól az egész történet, ez esetben pont ellenkezője igaz annak, amit talán Ön gondol, mert csak úgy lehetett volna a törvényt megbuktatni, ha elegendően nem szavaznak, és akkor nem határozatképes a Ház. Ugyanis nem voltunk elegen ahhoz, hogy megbuktassuk a törvényt. Tehát amikor nem szavaztunk, akkor éppen arra tettünk kísérletet, hogy megakadályozzuk a törvény elfogadását.

Tehát úgy érzem, hogy helyesen jártunk el.

 

Riporter:

Tegnap a Fidesz azután vonult ki az Országgyűlésből, hogy a Ház elfogadta a lexszász néven elhíresült törvénycsomagot, amivel kapcsolatban a Fidesz Alkotmánybírósághoz szeretne fordulni. Miért? Ez egy feles törvény, éppen Önnek szokták tulajdonítani azt a mondást, hogy a hatalommal élni kell, tehát ki kell használni a hatalomadta lehetőségeket. Ha a mostani Kormány úgy gondolja, hogy a felügyelet vezetése jobb ebben a rendszerben, mint amelyről a mostani törvény szól, akkor miért nem lehet ezt megcsinálni, mi alkotmányellenes ebben?

 

Orbán Viktor:

Megengedi talán, pontosítanám a saját gondolatomat, amit ………… A félreértéseket szeretném elkerülni. A hatalom egy eszköz. Az embert meg azért tisztelik meg a választók a bizalmukkal, hogy segítsen az életükben. És ezt az eszközt, a hatalmat adják a kezébe. Tehát ezért valóban nem szégyellni kell, hogy az embert felruházták hatalommal, hanem az emberek érdekében egyfajta szolgálatban azt használni kell.

Én ezzel egyetértek. Tehát a gondolat szerintem vállalható. A baj az Ön által feltett üggyel kapcsolatban az, hogy itt nem arról van szó, hogy ésszerűbbé akarnák tenni, nem az a valóságos szándéka a törvénymódosításnak, hogy ésszerűbbé tegyék az állami felügyeleti intézményt, hiszen a magyarországi pénzügyi felügyeleti rendszer Európában meg minden hozzáértő helyen a világban, elég nagy elismerést aratott. Ez nemcsak az elnöknek, Szász Károly úrnak köszönhető, bár az ő sok éves munkája is benne van ebben, hanem hogy egy szerintem tisztességes, jó törvényt sikerült alkotnunk korábban, a XXI. század pénzvilágához igazodó törvényt, és tudja, mostanában ilyen bankárvilágban élünk, bankárkorszakban van az ország, nagyon fontos, hogy a pénzintézeteket az emberek érdekében ellenőrző intézmény, mert itt erről van szó, az jó legyen, és a vezetője egy eltökélt ember legyen, aki nem ijed meg a saját árnyékától, magát seprűnyélnek álcázó baseball ütőktől, nem ijed meg az államelnöktől, a kormányfőtől, a Jegybank elnöktől, nem ijed meg senkitől, hanem biztosan áll a lábán és védi az emberek pénzét.

 

Riporter:

Tehát Ön azt mondja, hogy ez a törvény arról szól, hogy …………. erre azt mondja a pénzügyminiszterünk politikai államtitkára, hogy Szász Károly is megpályázhatja azt a posztot, ami az új törvény szerint gyakorlatilag kiváltja az Ő jelenlegi elnöki pozícióját.

Senki nem távolítja el Szász Károlyt, alkalmas arra a pozícióra.

 

Orbán Viktor:

Mennyit tenne fel a saját fizetéséből arra, hogy Szász Károly nyerhet ezen a pályázaton?

 

Riporter:

Ez nem az én tisztem megítélni, hogy milyen esélyei vannak, azt mondja a politikai államtitkár, hogy minden kritériumnak megfelel.

 

Orbán Viktor:

Szép beszéd ez. De mindannyian tudjuk, hogy miről van szó. Arról van szó még egyszer, hogy ez az intézmény arra való, hogy az emberek bankba betett pénze fölött őrködjön, hogy mi biztosak lehessünk abban, hogy a bankba betett pénzünket nem lopják el, nem ügyeskedik ki a kezeink közül, nem kerül ebek harmincadjára és így tovább. Az elmúlt néhány hónap fejleményei azt mutatják, hogy ez egy valóságos kockázat. Tehát épp egy olyan eseménysor közepén vagyunk, amikor bizony az egyik bank pénzintézetéből tűntek el igen jelentős összegek. Nagyon sok ember valószínűleg erre ráfizetett. Tehát én ismét azt szeretném mondanom, hogy ha biztonságban akarjuk tudni a pénzünket, ahhoz egy jó felügyeletre van szükség, amelynek a vezetőjét nem akarják nyilvánvaló politikai okokból eltávolítani. Én megkockáztatom, lehet, hogy nem szép egy volt miniszterelnöktől, én azt gondolom, hogy azért akarják Szász Károlyt eltávolítani, mert körmére akart nézni azoknak, akik egyébként a bankrendszeren belül időnként az állammal összeműködve ügyeskedtek és a Pannon Plast ügyön keresztül a közpénzek útját felfedve ezt a pénzmosási ügyet, amelyet a ……….. ügyként ismernek, vagy Intereurópa Bankként ügyként ismernek, ezt az ügyet felderítette, felgöngyölítette, vagy legalábbis mindent megtett .……….

 

Riporter:

Nem azért, mert Szász Károlyt az Orbán-kormány ideje alatt nevezték ki? Csak azért kérdezem, mert a mai ……. közlemény szerint Ön azt mondja, hogy arra figyelmeztette a képviselő csoportot, hogy a …. Szász nem politikai ügy, tehát hogy a pártpolitikát válasszák le róla a Fidesz képviselők.

 

Orbán Viktor:

Nézze, ez is egy a mai világban, …….. Igen, ezt akartam mondani. Nyilván az elmúlt időszak történései, amelyek arról szóltak ezerszám bocsátottak el embereket, akik szerintem egyébként kiváló szakemberek voltak, valószínűleg leginkább azért, mert szolgálták a Magyar Köztársaságot az előző Kormány idején, legutóbb a KSH elnökének dicstelen történetét is megismerhettük, tehát szerintem ez az érvelés is védhető volna, hogy ez állhat a dolgok hátterében, de én épp azért mondtam, hogy ne pártpolitikai kérdésnek tekintsük, mert eltereli a figyelmet a lényegről. Tehát nem az a fontos, hogy a mi Kormányunk idején, a polgári Kormány idején kapta a megbízatását Szász Károly, hanem az az érdekes, hogy ennek az intézménynek egy hivatása van.

Ez fontos az emberek számára. Azért mondtam a frakcióülésen azt, amit Ön idézett, mert nem szeretném, hogy az emberek úgy érezzék, hogy az ügyhöz nincs közük, nem róluk szól. A fejük fölött valahol harcolnak pártok, nem? Ez az ügy róluk szól, az ő bankba betett pénzükről szól.

 

Riporter:

Igen, csak ugye visszatérünk ahhoz, hogy mitől alkotmányellenes. Mivel lehet érvelni az Alkotmánybíróság előtt?

 

Orbán Viktor:

Nézze, a jogászaink ezt megvizsgálták, illetve vizsgálják, ez volt a Jogi Kabinetünk álláspontja, hogy több ponton is alkotmányos elveket keresztez ez az előterjesztés, meg fogjuk látni, az Alkotmánybíróság bölcsességében bízhatunk.

 

Riporter:

Ugye éppen a napokban derült ki, hogy a Kórháztörvényt megsemmisítette az Alkotmánybíróság. Mit gondol Ön erről az esetről, mennyire figyelmeztetés a mindenkori politikai elitnek, hogy az ellenérveket a mások véleményét tiszteletben kell tartani és esetleg a törvényeket úgy formálni, úgy alakítani, hogy ezek mindenféleképpen tiszteletben tartassanak?

 

Orbán Viktor:

Nézze, ha jól emlékszem, nem fordult elő a rendszerváltoztatás óta, hogy az Alkotmánybíróság azért semmisített volna meg egy törvényt, mert alkotmányellenesen jött létre. Tehát hogy eljárásjogi hiba miatt. Biztosan voltak eljárási jogi hibák, de olyan súlyúakat talán nem talált korábban az Alkotmánybíróság, hogy egész törvényt kelljen hatályon kívül helyezni. Egyébként én a törvény tartalmával kapcsolatban is úgy gondolom, hogy több alkotmányossági aggály vethető fel, túl azon, hogy ráadásul a kórházprivatizáció az nem szolgálja az emberek érdekét és bizonytalanságot hoz az egyébként is rogyadozó lábakon álló magyar egészségügyre.

 

Riporter:

De ezt nem vizsgálta meg az Alkotmánybíróság.

 

Orbán Viktor:

Nézze. Nem is csak arról van szó, hogy nem fogadták meg az ellenzék érveit, ilyen van. A mi időszakunkban is volt ez így. Ha az embernek van egy világos elgondolása, hogy mit szeretne, sok tucat szakértő bevonásával valamit kidolgozott, saját körökben megvitatta, esetleg volt róla a közbeszédben is vita, utána átviszi a Parlamenten, ha van hozzá többsége. Én ezt nem tartom problémának. Itt az a csúfság esett meg, hogy indokolatlanul megsértették a köztársasági elnököt, nemcsak személyében, ami egyébként egy tiszteletre méltó ember esetében önmagában is elegendő ok lenne, hogy elégedetlenkedjünk, vagy hogy rosszaljuk a történéseket, hanem magát az egész köztársaságot, hiszen a köztársasági elnök mindannyiunkat, az egész köztársaságot képviseli és jeleníti meg és ilyen útszélre lökték tulajdonképpen azzal, hogy érdemben nem foglalkoztak az Ő ellenvetéseivel.

Tehát nem az ellenzék ellenvetéseiről van itt szó, hanem a köztársasági elnöknek arról a kéréséről, hogy fontolják meg még egyszer alaposan ezt a törvényjavaslatot, és csak utána fogadja el ismét a Tisztelt Ház, ha már úgy dönt a Kormánytöbbség. Most az, hogy egy délutánnyi időt sem adtak maguknak arra, hogy megfontolják mindazt, amit az elnök úr kért, ez nemcsak nem szép eljárás, hanem most kiderül, hogy ráadásul alkotmányellenes is. De igazából nemcsak viselkedésbeli meg ízlésbeli kérdésről van szó, hanem ennek komoly következménye van az ország életére nézve.

Itt van előttünk az egészségügy, láthatjuk, milyen állapotban van. Azt is láthatjuk, hogy azok a javaslatok, amelyek  a törvényben foglaltatnak, és amelyeknek tartalmában valóban megvizsgált az Alkotmánybíróság, azok inkább ellenérzéseket keltenek az egészségügyben dolgozókban, az Orvosi Kamaráról talán mindenki hallott, hogy nem ért ezzel egyet, meg szerintem a legtöbb emberben is. Félünk, tartunk attól….

 

Riporter:

Az egészségügyi reformban minden Kormánynak beletörik a bicskája, tehát nem sikerül átalakítania.

 

Orbán Viktor:

Igen, de én most nem a reformról beszélnék, hanem arról a dologról, hogy mindannyian bizonytalanok vagyunk, félünk, nem tudjuk, tartunk attól, hogy talán rossz dolgokat is magával hozhat, hogyha a kórházakat privatizálják, nem érezzük elég átgondoltnak ezt az ügyet. Én magam is osztom ezt az álláspontot, tehát eleve bizonytalanság van, eleve nehéz helyzet van, és akkor most egy felesleges eljárásjogi hibából még bizonytalanabbá tesszük a helyzetet. Ezt tartom a legsúlyosabbnak ebben az ügyben. Tisztelettel arra kérjük a Kormányt, hogy korrigálja ezt a problémát, az Alkotmánybíróság elég egyértelműen fogalmaz, érdemes megfogadni a tanácsait, döntését.

 

Riporter:

Kíváncsi vagyok arra, hogy mit gondol Ön a jövő évről, Magyarország jövő évéről, hiszen nagyon jól tudjuk, hogy csatlakozunk az Európai Unióhoz, hogyan, miként csatlakozik az ország Ön szerint az Európai Unióhoz, és milyen Európai Unióhoz csatlakozik, tudván tudva, hogy az elmúlt hétvégén nem sikerült pontot tenni az EU alkotmánytervezetére.

 

Orbán Viktor:

Magyarország szempontjából ennek nagy negatív hatásai nem lesznek. Mármint hogy nem sikerült a belső vitánk végére pontot tenni. Magyarországnak úgy érdemes menni az Európai Unióba, hogy a nemzet érdekeit próbálja érvényesíteni, tehát nem belesimulnunk kell, nem alkalmazkodnunk kell mindahhoz, ami Brüsszelben ott a hatalmi játszmák keretében történik, hanem úgy ahogy a finnek, a svédek, az osztrákok teszik, határozottan ki kell állnunk, okos érvekkel a nemzeti érdekeink mellett. Abból a szempontból azért érint bennünket, de így már nemcsak a magyarokat, a nemzeti érdekek szempontjából, hanem Európa minden népét, ez a sikertelen európai csúcstalálkozó, hogy a világ többi jelentős szereplőjével szemben, tehát mondjuk az Egyesült Államokkal, Kínával, Ázsia más térségeivel szemben a velük folytatott versenyben kevésbé tudunk helyt állni, ha ezek a változások, amelyeket most nem sikerült tető alá hozni, elmaradnak. Tehát ilyen szempontból egész Európa versenyhátrányba kerülhet, legalább egy lépésnyi versenyhátrányba azért, mert most nem sikerült hatékonyabbá, ésszerűbbé tennünk az Európai Unió működését.

 

Riporter:

Támogatná Ön a Kormányt abban, amiről lehetett hallani, hogy Magyarország meghívást nyerne egy gyorsító országcsoporthoz? Tehát részt tudnánk venni azon a tanácskozáson, amely egy olyan országcsoportot hozna létre, amely Európa az Európában…………..

 

Orbán Viktor:

Nekünk az az érdekünk, hogy Európában ne legyen két sebesség, hanem egy egységes Európa legyen és Magyarország így ne kerülhessen olyan helyzetbe, hogy másodrendű lesz, míg mások gyorsabban haladnak, mint ők. Szerintem az az érdeke a magyar embereknek, hogy mi is gyorsan fejlődő ország legyünk. Ha már mégis bekövetkezik ez a kettészakadás és lesznek gyorsabban menetelők meg lassabban haladók, akkor nekünk érdemes a gyorsabban haladók közé kerülnünk, mert az ország számára ez nyújt több gazdasági lehetőséget. De kérdem én, hogy tartozhatunk mi a gyorsabban haladók közé, ha a 2008-ra tervezett európai közös pénz…………. Én úgy gondolom, hogy érdemes továbbra is zsinórmértéket használni, iránytűként gondolni a 2008-as közös pénzhez való csatlakozásra. Ha sok baj van a gazdaságban, születnek szerencsétlen döntések is, amelyek nem könnyítenek a helyzeten, de szerintem nem olyan rossz még a helyzet, nem látom annyira kilátástalannak ezt a célt, hogy fel kellene adnunk a 2008-as közös pénzhez való csatlakozást. Tehát én azt hiszem, hogy érdemes lenne kitartani az ország vezetőinek most még a 2008-as közös pénzhez való csatlakozás mellett, az ellenkezője annak a beismerése, hogy nem úgy mennek a dolgok, ahogy kellene, hogy nem tartjuk kézben a gazdasági folyamatokat, hogy nem tudunk egy magunk által meghatározott, saját magunk elé kitűzött célt teljesíteni. Akkor pedig valami baj van, valamin változtatni kell.

 

Riporter:

Köszönjük.

 

 

vissza Vissza a kezdőlapra