Megjelent: 2003.11.15. 08:06:00

Média

Legyen-e tantárgy a média?

Aligha lehet túlbecsülni a média jelentőségét a mai társadalomban. Mégis - mondja John Foley érsek, a Társadalmi Kommunikáció Pápai Tanácsának elnöke komoly hangok szólnak amellett, hogy nem kell kommunikációs szak, nem kell a médiát oktatni az iskolákban. Két forrása van az ilyen hangoknak. Egyrészt sok egyetemi oktató nem mérte még föl a média mérhetetlen hatását az emberek gondolkodására, másrészt maguk a média világ képviselői, akik attól tartanak, hogy az értő hallgató, néző nem lesz annyira fogékony a média-hatásokra, mint az, aki képzetlenül engedi át magát neki.

Nemcsak a köteles tisztelet, hanem a mindennapos tapasztalat mondatja ki velem, hogy az érsek úrnak van igaza. Ennek alátámasztására most nem következik sem egy hosszú tudományos elemzés, sem valamilyen közvéleménykutatás a média hatásairól. Egyszerűen közzé teszek egy levelet, amely a témáról szól és amelyet azért kaptam, hogy minél több emberhez eljuttassam.

Mindig is tudtam, hogy ami a kereskedelmi TV-kből folyik, annak egy része hazugság, de nem gondoltam, hogy a saját - és cégünk - bőrén kell majd mindezt komolyan is megtapasztalnom! Az alábbiakat tulajdonképpen viccesen is felfoghatjuk, hiszen a történet az, ám azon kívül, hogy személy szerint engem és munkatársaimat nagyon kellemetlen helyzetbe hozott, valahol a rendezvényszervező szakma megcsúfolásának is érzem. Az alábbi történt. A TV2-től (ahogy előzetesen elmondták, az Aktív c. műsornak forgatnak olyan rendezvényszervezőkről, akik céges rendezvényeket szerveznek) kinnt jártak nálunk az irodában riportot készíteni. Így is történt, tényleg arról kérdeztek, hogy milyen rendezvényeket szervezünk, kiknek, milyen cégek veszik igénybe a szolgáltatásainkat, stb. Sok-sok egyéb mellett kérdésként elhangzott, hogy hostesseket és hostokat is közvetítünk-e? Ha már itt tartunk, mi a követelmény velük szemben, mennyit kapnak a munkáért, mi mennyiért tudjuk őket eladni, stb., de a riport nem erről szólt, a kedves kis hölgyike (tényleg az volt) végig a rendezvényszervezésről kérdezgetett (igaz, bődületes marhaságokat). Tegnap került adásba a következő. (Az adást követően többen felhívtak, és elmesélték mit láttak - érdekes, hogy mindenki azt a következtetést vonta le a látottakból, hogy a mi cégünk fiúkat közvetít nem éppen rendezvényekre...) A riport elején elmondják, hogy a XIII. kerületben volt egy szórakozóhely, ahol korábban chippendale műsorok voltak, és hostokat is lehetett igényelni személykísérésre. A házat már lebontották - hangzik a narráció - helyette egy új épületben egy rendezvényügynökség foglalkozik fiúk közvetítésével. (Kép a Kleopátra házról, amelyben van ugye az irodánk...) (Bocsánat, a történeti hűség kedvéért: itt azelőtt egy gyárépület állt, nem kocsma...) Megjelenek én, alul persze kiírva, hogy Marik Péter irodavezető, és elmondom, hogy ha az ügyfél úgy kívánja meg, a hostnak nyelveket is kell beszélnie, (vágás) és azt mondom, hogy extra szolgáltatásokat is igénybe lehet venni. Snitt, képek következnek hiányos öltözetű, kigyúrt testű táncosfiúkról, és rejtett kamerás felvétel egy modellügynökség irodájában (a riporter hölgy elmondta, hová mentek még rajtunk kívül forgatni más "rendezvényszervező" irodákba, így sejtem, hol készült a felvétel). Itt a hölgyek a rejtett kamerás felvételen azt mondják, hogy ha egy host nem csak kísér, hanem extra szolgáltatást is nyújt, a tarifa 180e Ft is lehet. Na? Mivel foglalkozik tehát a Sherlock Event? Igen, szegény néző is egyből így rakja össze. Hogy is zajlott ez a riportkészítés során? Riporter: kérdés kérdés hátán, majd a többi között: hostesseket és hostokat is közvetítetek?

Marik: Igen, bla bla bla. 5 perc múlva riporter: És egy ilyen rendezvényen milyen extra szolgáltatásokat lehet igénybe venni? Válaszoltam, leállított, azt mondja, az ő kérdése nem hasznos, válaszoljak egész mondattal! Kimondtam, amit akart, (extra szolgáltatások) és oda vágta, ahol félreérthetetlenül a szexet érti alatta a néző. Ezt követően a képeken chippendale fiúk markolásszák a t* (...) egy szál leopárdmintás tangában, és úgy nyilatkoznak, hogy igen, a legextrémebb az volt, amikor egy öregek otthonába, egy 80 éves hölgy születésnapjára kellett menniük... Az anyag készítője 3 különböző témában forgatott riportot vágott össze úgy, hogy abból egy kerek történet jöjjön ki, melynek én vagyok az "arca", aki vállalja, amit csinál. Emellett az irodában készült felvételeken látszanak kolléganőim is, egyikük ma egy ismerősétől kapott e-mailt követően elsírta magát... Most éppen azt nem tudom, hol lehet fogást találni egy milliárdos bizniszt űző cégen, ami ugyebár nem más, mint a TV2, ahol a nézettség a legfőbb úr, és ahol a nézettségért képesek bármit megtenni. Képesek egy kis botrányszagú anyagért becsületes cégek, emberek jó hírnevét vásárra vinni. Holnap nem a riporter, vagy szerkesztő hölgy megy ki komoly, többmilliós karácsonyi rendezvényekről tárgyalni, nem ő száll be a liftbe a szomszéddal, aki nyilván ugyanúgy azt gondolja - itt a strici, aki még a házunkat is megmutatja a tévében, hogy lám, itt lehet fiúkhoz jutni... Amennyi szexista riport elhangzik a kereskedelmi televíziókban, annyi szexista riportalany és botrányos ügy nincs a világon. Hány és hány normális ember riportját vághatják így össze nap mint nap, hányan járhatnak -járhattak így? Meg kell nézni az Aktív honlapját, az ott lévő anyagok fele a szexről szól, és a másik fele botrányszagú. Mennyit ér így egy rendezvényszervező szakmai hitele, ha egy riport azt állítja róla, hogy törvénytelen dolgokkal foglalkozik? A TV2 ezt ki ugyan nem mondja, hogy ne lehessen beléjük kötni, de a hatás és a sztori kedvéért ezt sugallja. A riportot 3 külön részre bontva 3 külön dologról szólt, és tényleg. Ám így, együtt arról, hogy egy rendezvényszervező cég a XIII. kerületben férfi prostituáltakat közvetít (akik főállásban az általunk foglalkoztatott chippendale-ek) hölgyeknek, akár 180 ezer forintért. Amúgy még sohasem kértek még tőlünk chippendale műsort, de ezt csak mi tudjuk, a néző pedig azt tudja, amit megmutatnak neki... (A TV2 nyilván úgy védekezne, hogy nem mondtam semmi szexre utalót, nem másították meg az általam elmondottakat - és valóban nem, én a tv-ben is azt és úgy mondtam, amit a kamera rögzített, csak "picit" össze lett vágva. Csak az nem mindegy, hogy előtte, utána férfiak által nyújtott szexuális szolgáltatások kiközvetítéséről van-e szó, vagy céges rendezvényekről, amiről a riport során kérdeztek engem. A dolognak megoldása nincs, szélmalmok ellen kár felvenni a boxkesztyűt. A dolognak csupán tanulsága van, amely mindenkinek más és más...)

Marik Péter sk.

ügyvezető

Sherlock Event Rendezvényügynökség Kft.

1133 Budapest, Ipoly utca 8. Telefon: (1) 801 2515 Fax: (1) 801 2516

Hotline: (70) 381 3876

web: www.sherlock.hu e-mail: sherlock@sherlock.hu

 

Kérlek küldd tovább minél több helyre.

A fenti írás végével nem teljesen értek egyet, a boxkesztűt fel kell venni, és használni is kell. Az eredményt a http://www.sherlock.hu oldalon megláthatjátok.

vissza Vissza a kezdőlapra