2004. február 24. kedd 22:34

Lássunk tisztán

 

A Medgyessy kormány és az Európai Unió

 
Strukturális és regionális politika

 

Tét: mivel ez évtől az uniós költségvetési befizetéseket a Strukturális Alapokból lehet a legjobban ellentételezni, kulcskérdés a megfelelő rendszerek felállításának gyorsasága.

 

A legnagyobb gond, hogy a 2000-ben kidolgozott hétrégiós modell helyett most az ország egy régiót alkot. Ez a régiók saját lábra állásában okoz súlyos lemaradásokat, gyengülni fog a strukturális politikában a legfontosabb regionális elem. Tovább fokozza a zűrzavart, hogy a beharangozás ellenére nem indították el a közigazgatási reformot. A nem-megfelelően végiggondolt közigazgatási reform, a téma lebegtetése, és a jelentős személycserék szétverik azokat a „kezdetleges” kezdeményezéseket is, melyek alkalmasak lehettek volna a csatlakozás első napjától az Unió regionális rendszerben való részvételre. Nem tud a kormánypolitika dűlőre jutni abban sem, hogy a Központi régió szétválasztása hogyan történjen meg, Budapest milyen agglomerációval kerüljön be 2007-től várhatóan a 2. célterületbe. A regionális érzékenység hiányát jól illusztrálja az a tény, hogy a Pályázat Előkészítő Alap I (PEA I) keretében a legnagyobb pályázati értékek (13 milliárd forint feletti érték) között szerepel a Központi Régió, mely csaknem kétszer olyan magas egy főre jutó GDP-vel rendelkezik, mint a négy nagyon elmaradott régió. Ezt a megközelítést erősíti az is, hogy pl. a regionális repterek (Sárrét illetve Debrecen) kimaradtak a Tervből, holott ezek lehetnek a tartópillérei az elmaradott régiók felzárkóztatásának. (Külföldi cégek üzleti központjainak, turistáknak a vidéki vonzása.)

 

A Nemzeti Fejlesztési Tervben - a többi tagjelölthöz képest - nagyon kevés a kifejezetten regionális illetve infrastrukturális jellegű forrás, a többiekhez képest nagyon magas a Humán-erőforrás operatív tervre fordított összeg. Egyetértve azzal, hogy az embereket meg kell tanítani halászni, és nem halat adni nekik, most néhány évig – pontosan a költségvetés kímélése miatt – prioritásként az infrastrukturális beruházásokat kellene jobban segíteni. Tévedés lenne azt állítani, hogy a többi tagjelölt mindegyike mérte fel rosszul a helyzetet, és csak mi jól. (Az óbudai polgármester véleménye - a prostituáltak átképzése megelőzi a római part rehabilitációját - beszédes.) Bár az Orbán-kormány már 2001-ben előkészítette a PHARE és saját forrás segítségével a pályázat előkésztésének tervét (2002 szeptemberében ez a kiírás meg is indult volna, hiszen a Bizottság ezt a programot elfogadta), a PEA elindítása nagyon későn, lényegében csak 2003 legvégén történt meg. Mivel a jelentkezési szelekció és a szakértői konzorciumok kiválasztása is csak 2004 elejére történt meg, az idén nehezen lesznek elindíthatóak a tényleges projektek, és a segítségre szoruló pályázni vágyók fognak a legrosszabbul járni ezáltal. (Érdemes megjegyezni, hogy 2003. júniusában egy - a Strukturális Alapok fogadásával foglalkozó - közbülső bizottsági jelentés is lemaradásokat állapított meg a magyar intézményrendszer fejlesztésében.). Az Operatív programok pályázati kiírásai is késnek jelenleg (l. január 15-én Prodi látványos gombnyomással megnyitja programot, de a pályázati űrlap csak hetekkel később érhető el).

Korábbi cikkeink a kormány két éves értékeléséről:
A csatlakozási tárgyalások záró szakasza
Diplomáciai kudarcaink
Megfigyelői időszak általános értékelése

 

 

 

vissza Vissza a kezdőlapra