2004. április 07. szerda 00:12

drótpostán terjedő anyag

 

Akinek van, azért, akinek nincs, azért is!

 

Autótulajdonosok figyelem: Döbbenetes interjú egy autó-tolvajjal

I. rész

 

TC: -Mi a végzettséged?
AT: -Gépészmérnök. BME.
TC: Szakterületed az autótolvaj  szakmában?
AT: Az egész munka megszervezése, a  kifigyeléstől kezdve addig, amíg a
kocsi el nem kerül tőlünk. Nem nyitok zárat,  nem futok, inkább csak
irányítok és az észt osztom. Autólopással hetente egy-két  nap foglalkozom.
Máskülönben van "rendes" állásom is.
TC: Hogyan lesz valakiből  bandavezér?
AT: Csak annyi kell hozzá, hogy  meglegyen a megfelelő anyagi háttere, hogy
az embereket azonnal az "esemény"  után ki tudja fizetni zsebből. Nyilván
kell valami szakmai tapasztalat is, hogy  átlássa, mekkora kockázattal jár
egy konkrét ügy, és hogy megéri-e beleugrani,  vagy inkább hanyagolni
kellene.
TC: Kik a beosztottak? Milyen alapon  választod ki őket?
AT: A komolyabb dolgokra bevett  emberek vannak, az egyszerűbb munkára meg
szinte bárki jöhet, aki megbízható.  Bár volt már futóverseny emiatt a
"bárki" miatt, mert itthon még azt hittük, jó  lesz a srác, aztán a terepen
derült ki, hogy mekkorát tévedtünk.
AT: "Hiába vagyok  én hülye mondjuk az emlitett kormányzárhoz, más majd
okosabb lesz."
TC: Ki a többi autótolvaj? Mi a  tipikus profil?
AT: Változó. Az iskolai végzettség  általában arányos a kiszemelt kocsi
piaci értékével. Egyszerű autókat el lehet  vinni "kezdő szett"-tel is, ami
zárat nyit, gyári immót hatástalanít. Ebből  persze csak a gyakoribb
típusokhoz akad. Boltban nyilván nem kapható; egymásnak  adják-veszik,
akiknek kell. Főleg a bontósok szoktak ilyeneket csináltatni. A  szakma
elitje viszont felsőfokú végzettségű, képzett, ismereteit állandóan
fejlesztő autóipari szakember.
TC: Hogyan lesz valakiből  autótolvaj?
AT: A gyakori az, hogy magnókkal  kezdi. Ha több esze van, akkor mással
csináltatja, ha hülyébb, akkor ő nyomja.  Aztán lassan jönnek a kocsik,
először a szarabb, öreg kocsik, aztán ki hova  fejlődik.
TC: Hogyan áll fel egy brigád?
AT: Kocsitól és társaságtól függ. Ha  belefér az "árrésbe," akkor minél
többen vannak, annál biztosabb. De max négy fő  körül. Egy-két ember
figyel, egy dolgozik, aztán amikor beindult a kocsi, a  figyelők beugranak
a saját, tiszta kocsijukba és indulnak, mögötte szorosan a  lopott kocsi.
Van, hogy két kocsi is megy elöl. Aki tök egyedül dolgozik, mert  ilyen is
van, az biztosra megy. Kulcsa van a kocsihoz, és elviszi azt, akárhol  áll.

AT: "Váltózárak: Ha  nem bovdenes a sebességváltó, vagy nincsen nagyon
eldugva a váltó a motortérben,  akkor betesszük kettesbe és már megy is a
kocsi."
TC: Mit tennél, ha  valaki tényleg puskával jelenne meg munka közben - az
Autólopás topikban többen  is ezzel fenyegetőznek.
AT: Ilyen még nem fordult elő, de én  személy szerint valószínű nem
kezdenék el lövöldözni vagy hasonlók. Inkább  tűnés, aztán máskor viszem el
a kocsit, máshonnan. Mert ahol egyszer kiszúrtak,  oda jó darabig nem
megyünk vissza, mert valószínűsíthető, hogy figyelnek.
TC: Hogyan specializálódnak a  brigádok?
AT: Általában márkákra állnak rá a  bandák, de akkor is mehet a buli, ha
megrendelés van valami extra cuccra:  kikölcsönöznek egy ugyanolyan kocsit,
és azon gyakorolnak, vagy bújják a szerviz  CD-ket. Szerviz CD-ket, vagy
más néven All Data CD-ket a szervizekből lehet  "kihozni", ahogyan a
kulcsokat is segíthetnek megszerezni az ottaniak. Ezeken a  CD-ken rajta
van minden, az utolsó csavarig. Mit hol találsz, mekkora, mivel  lehet
szerelni. A bandák között területi felosztás egyébként nincsen, inkább
egyes részfeladatokra specializált egységek vannak. Például vannak srácok,
akik  csak azzal foglalkoznak, hogy kocsikat hajtanak fel. Kint vannak az
utcán, és ha  jön egy olyan autó, amire rendelés van, akkor mennek utána,
figyelik és a  megfelelő helyen jelentik a koordinátáit. De szokás
adatbázisokból is dolgozni.  A rendőrséginél jobb a biztosítótársaságoké,
mert azokban gyakran a védelmi  eszközök pontos típusa is szerepel.

TC: Honnan lehet észrevenni, hogy az  ember autója megfigyelés alatt áll?
Mi ilyenkor a  teendő?
AT: Ha jól csinálják, nem lehet  észrevenni. Ha mégis kiszúrja valaki, hogy
figyelik, akkor csak annyit tehet,  hogy irány az őrzött parkoló, és a
lehető legrövidebb időn belül eladja a  kocsit. Akkor talán nem tőle lopják
el.
TC: Mit gondolsz a mostanában egyre  gyakoribb pláza parkolós lopásokról? A
nagy bevásárlóközpontok zárt parkolóira,  illetve más nagy, akár kamerával
őrzött parkolókra  gondolok.
AT: A kamerák ilyen helyeken  tökéletesen belátják a megfigyelt környéket,
ebben nincsen hiba, csakhogy  általában összesen két biztonsági őr van
egyszerre szolgálatban. Hiába van száz  kamera, azok a képet csak négy
monitorra továbbítják, amiken a biztonsági őrök  reggeltől estig a csajokat
bámulják. Én egyébként a fostorgósabbak közé  tartozom, nem vállalnám be,
hogy elhozok egy autót kamera mellől vagy rendőrség  elől. De hogy
megnyugtassalak, ismerek olyanokat, akiket ez sem érdekel. Bár  ezeken a
helyeken ők sem szeretnek tökölni.

AT: "Ugrókódos  cuccok: Legrosszabb esetben a kocsi 15 perc alatt nyitva
van."
TC: Mennyi pénz van a buliban?
AT: A kisebb értékű kocsik a piaci  ár 15%-a körüli pénzért mennek, a
drágább kocsik (5 millió körül) olyan 30%  alatt valamivel, mert azokat
többnyire ellopni is nehezebb, kisebb a "kínálat".  A magyar
átlagfizetéseket nézve iszonyat pénzek mennek, még a legutolsó embernek
is, szinte nulla munkáért, pár óra izgalomért. Legkevesebbet nyilván az
keres,  aki semmit nem csinál, csak figyel vagy hasonló. De ez is
összetett, mert lehet,  hogy utána meg egész éjjel szerelni fogja az
elkötött kocsit, így megint más  pénz jár neki. A legtöbb esetben nem
tudják egymásról a résztvevők, kinek mennyi  jár.
TC: Mi alapján választjátok ki az  ellopni kívánt autót?
AT: Rendelésre dolgozunk, ezen kívül  a gyakoribb típusoknál a tulajdonos
által beépített védelmi rendszer is  befolyásol. Ha látszik, hogy a
kiszemelt autó alaposan védve van, inkább  keresünk egy védtelenebbet. Ha
ritka autóról van szó, mindenképpen elvisszük,  még akkor is, ha tele van
tömve védelmi cuccokkal. Olyankor az sem számít, ha ki  kell figyelni az
autót: mit tesz a tulajdonos, hogyan indítja, miket kapcsolgat,  ilyenek.
TC: Pontosan hogyan figyelitek ki az  indítási trükköket? Nekem úgy tűnik,
ehhez nagyon közel kell állni.
AT: Annyira nem kell közel lenni,  elég, ha csak jó a rálátás. A kiszemelt
autó mellé állnak lesötétített kocsival,  vagy akár egy terepjáróval, és
akkor pontosan látni hol, mit nyom meg a tulaj.  Akár még a beütött kódot
is le lehet olvasni. Persze ehhez nemcsak egy indítást  kell végignézni.
 

(folytatjuk)

 

vissza Vissza a kezdőlapra