2004. július 23. péntek 22:09

 

Demszky óriáshernyói alkalmatlanok a fővárosi közlekedésre?

 

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint a 4-es és 6-os villamos vonalára szánt új szerelvények alkalmatlanok a fővárosi közlekedésre. Dorner Lajos munkacsoportvezető kifejtette: a Siemens Combinok használatához át kellene építeni a Margit hidat, mert azon jelenleg az új szerelvények nem férnek el. Demszky Gábor főpolgármester azonban kitart amellett, hogy Európa legkorszerűbb és legbiztonságosabb villamosait sikerült megvásárolniuk.

 

A sokat vitatott Simenes Combino Supra Budapest NF 12B villamosokat mégis megvásárolja a főváros. A városvezetés abban kikérte a polgárok véleményét, akiknek adóforintjaiból megveszi az új szerelvényeket, hogy milyen legyen azok külső és belső színvilága. Arra azonban senki sem volt kíváncsi, hogy támogatnák-e a villamosok légkondicionálását vagy elég tágasnak tartják-e a szerelvény belső terét. Többek között ugyanezeket a kifogásokat emelték a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szakemberei is a Combinokkal szemben. A legnagyobb problémának azonban azt látják, hogy a keskeny kanyarokban az új villamosok nem fognak elférni.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület munkacsoport-vezetője elmondta: "Az egyik ilyen hely a Török utcai csomópont, a másik a Margit híd közepe, a szigeti kijárónál, a harmadik pedig a Móricz Zsigmond körtéri hurok. Ezek a helyeken ez a jármű sajnos kilóg a rendelkezésre álló helyről, ami nem csak azért baj, hogy a villamosok egymással hogyan fognak találkozni, hanem mert az autók közé is belóg."

Dorner Lajos szerint ezt a problémát már felsimerte a gyártó, ezért a visszapillantótükrök helyére a kisebb helyigényű kamerákat szereli majd fel. A szerelvény hosszán azonban nem változtattak. A főpolgármester szerint éppen az új villamosok 54 méteres hossza az, amire a főváros büszke lehet. Ilyen nagy, egybefüggő szerevény ugyanis csak Budapesten lesz a világon. Demszky Gábor kiemelte: Európa legkorszerűbb és legbiztonságosabb villamosait sikerül megvásárolni.

A főpolgármester vélemény szerint: "A budapesti Combinoknak sokkal jobban kell bírni a gyűrődést, ez a kérdés. Az élettartammal összefüggő kérdések azok, amelyek a tárgyalások központi kérdéseként jelentkeztek. A legújabb Combino tipusú villamosok minden műszaki paraméterben különböznek azoktól a villamosoktól, amelyeket a nyugat-európai városokból most visszahívott a Simenes."

A főpolgármester által óriáshernyónak nevezett villamosokból 40 darabot vásárol Budapest. Az elsők várhatóan már 2006. májusában munkába állhatnak, 2007-re pedig a teljes járműparkot lecserélik a 4-6-os vonalán. Az eredetinél nehezebb, de Demszky szerint olcsóbb, csendesebb és energiatakarékosabb szerelvényekért 136 millió eurót fizet a főváros. A Simenssel kötött szerződést várhatóan még július végén aláírják.
 

Sikerült megmenteni a villamos projektet - jelentette be mai tájékoztatóján Demszky Gábor. A valódi kérdés az, azt ki számára és milyen áron sikerült megmenteni. Ismeretes a nagykörútra tervezett Siemens Combino villamosok több nagyvárosban megrepedtek, a biztonságos tömegközlekedésre alkalmatlanná váltak.

A főpolgármester azt állította, az utóbbi években Frankfurt, München és Nürnberg is ilyen járműveket helyezett üzembe. Az igazság azonban az, hogy az ajánlatban szereplő szerelvények csak hasonlóak de nem azok. A most elfogadott ajánlat nem rendelkezik a pályázatban kiírt referencia követelményekkel, ezért szeretnénk világosan látni, hogy milyen egyéb, eddig nem látott okok állnak a legdrágább ajánlatot tevő fél szerződésének hátterében. Az ügylet annál is inkább aggályos, mivel a fő finanszírozó EIB nem járult még hozzá a szerződés módosításához.


A most már európai képviselővé választott Demszky Gábornak kiemelt figyelmet kellene fordítania az uniós normák betartására, az átlátható beszerzések érvényesülésére. Fokozottan ügyelnie kellene arra, hogy a korrupció árnyéka se vetülhessen ilyen fontos beruházásra, írja Wintermantel Zsolt a Szövetség frakcióvezető-helyettese.

 

forrás: fideszfrakcio.hu és hirtv.net

vissza Vissza a kezdőlapra