2004. október 20. szerda 22:53

 

Szűkmarkúan adnak, de két kézzel vissza is veszik

 

Az eddigi ígéretek és a valóság: Adócsökkentés helyett adóemelés

Már 2002-ben is adócsökkentést ígért az MSZP-SZDSZ – kormány, ennek ellenére 2003-ban és 2004-ben összesen 22 alkalommal szavaztak meg adóemelést a Parlamentben.

A Medgyessy-kormány két éve az adóemelések éve volt. Lehet, hogy ezért kellett Medgyessynek távoznia? Sajnos nem: az utódok is ott kezdik, ahol az elődök abbahagyták. Nincs új kormány, csak más ül a bakon...

Az elmúlt két év adópolitikájának vesztesei

·         Bérből- és fizetésből élők

·         Nagycsaládosok

·         Nyugdíjasok

·         Vállalkozók

A jövő évi adótörvények tovább bővítik a vesztesek körét:

·         Minimálbérből élők, a legrászorultabbak, mert számukra semmilyen kedvezményt nem biztosít a Gyurcsány-kormány

·         Az átlag-fizetéssel rendelkezők, mert a legmagasabb adókulccsal adóznak

·         A vállalkozók, mert rájuk 100 milliárdos terhet ró a Gyurcsány-kormány

A jövő évi adótörvény-javaslat:

·         növeli az adóterheket

·         igazságtalan a legszegényebbekkel szemben, mert nem biztosít számukra semmilyen kedvezményt

·         igazságtalan az átlagjövedelemmel rendelkezőkkel, mert a legmagasabb adókulccsal adóztatja őket

·         hátrányosan érinti családokat

·         100 milliárdos terhet ró a vállalkozókra, csökkentve ezzel a versenyképességet

·         drasztikusan, 60, sőt 100 százalékkal emeli az illetékeket

·         ismét új adókat vezet be

o        Telefonadó

o        Bérlet- és jegyadó

o        Vállalkozói járulék

A Fidesz valódi adócsökkentést szorgalmaz. Teszi ezt attól a szakmai meggyőződéstől vezettetve, hogy az adócsökkentések a gazdaság fejlődésére, s az államháztartás bevételeinek növekedésére vezetnek. Az egyes rétegek számára kedvező javaslatokat a társadalmi igazságosság vezeti.

1.) A Fidesz frakciója a személyi jövedelemadó tekintetében az adósávok kiszélesítését javasolja annak érdekében, hogy az átlagfizetés az alacsonyabb, 18 százalékos adókulccsal adózzon.  A kormány előterjesztésével szemben a Fidesz azt javasolja, hogy 1,9 millió forintos éves jövedelemig az adózok 18 százalékos személyi jövedelemadót fizessenek.

2.) A Fidesz frakciója azt javasolja, hogy a hosszú távú befektetések esetén, így például az életbiztosítások, nyugdíjpénztári és egészségbiztosítási tagság esetén maradjanak meg a jelenlegi adókedvezmények. A Fidesz frakciója azt is javasolja, hogy az otthonteremtési támogatás törlesztéséhez biztosított adókedvezményt állítsa vissza a kormány. Ismeretes, a kormány tavaly döntött úgy, hogy a lakáshitel adókedvezményét  240 ezer forintról évi legfeljebb 120 ezer forintra csökkentette.

3.) A Fidesz frakció azt javasolja, hogy a 16%-ról 8%-ra csökkenjen a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások társasági adója. Az államok társasági adóbevétele ott magas, ahol az adókulcs kicsi. Ez a javaslat tehát bár csökkenti a vállalkozók terheit, növeli az államháztartás bevételei, s így forrást teremt más adóterhek csökkentése számára.

4.) A Fidesz frakció azt javasolja, hogy a forrásadó mértéke maradjon a jelenlegi 20 százalékos szinten. A kormány 25 százalékra emelné a forrásadót.

5.) A Fidesz frakció azt javasolja, hogy a benzin és a kőolaj jövedéki adójának emelését a kormány fagyassza be addig, amíg a kőolaj világpiaci ára 40 dollár alá nem csökken

6.) A Fidesz frakció azt javasolja, hogy a kormány 50 százalékkal csökkentse a cégbejegyzés illetékét.

7.) A Fidesz frakció nem támogatja sem a telefonadó, sem a bérlet- és jegyadó, sem pedig az iskolaadó-bevezetését.

A módosító javaslatok elfogadása esetén valódban csökkennek az adók, ténylegesen 100 milliárd forinttal kevesebbet vesz el az állam az emberektől. Hogyan lehetséges ez? A kormány szerint úgy, hogy kétannyit elvesznek máshol. Nekem a Fidesz frakciójának javaslatai azért tetszenek, mert láthatóan megvalósíthatók. Még akkor is, ha az ilyen Zuschlág félék az ellenkezőjét állítják. A fedezetet részben a költségvetés ésszerű tervezése biztosíthatja, hiszen az elmúlt években igen felelőtlen kiadásokkal is találkozunk. Nem elég beszélni az olcsó, puritán államról, tenni is kell valamit. Az államtitkári állások számának rohamos növelése például, soha nem csökkenti a központi kiadásokat.  A fedezet másik része a gazdaság várható növekedéséből adódik.

Amióta nem a magyar parlamentből, hanem az európaiból nézem a dolgok alakulását, talán kicsit jobban rálátok a folyamatokra. Az európai államok vagy csökkentik az adóikat, vagy szeretnék csökkenteni azokat. Azok a sikeresek, amelyek merik vállalni az adócsökkentést, s nem a "kreatív könyveléstől" azaz számszaki trükköktől várják a mutatók javulását, hanem bíznak az adócsökkentések gazdaságnövelő, úgynevezett dinamizáló hatásában.  Kicsit akár szégyenkezhetünk is, hogy ez Szlovákiában már működik, nálunk meg érdemben nem foglalkozik ezzel a kormány. A jelek szerint a szocialisták kommunikációs csatát akarnak vívni a következő két évben. Látványos látszatintézkedések, népszerűség hajhászás keveredik majd a túlélésért való aggodalom miatt meghozott dühítően rossz és nagyon fájdalmas intézkedésekkel. Bizonyára sokaknak tetszik a bankok megsarcolása, miközben a tőlük elvett 30 milliárd az államháztartás számára nem megoldás, s a bankoknak is kiheverhető veszteség. A robogókra kivetett regisztrációs adó viszont sokakat érinthet, s inkább az un. kisembereket sarcolja. Vagy mit szóljunk ahhoz, hogy kétszeresére emelték a postai szolgáltatások árát, miközben maga a szolgáltatás kétszeresen rosszabb lett?

Surján László

vissza Vissza a kezdőlapra