2004. október 08. péntek 23:22

 

Befejeződött a vizsgálat: lop-stop táblát az M5-ös re

 

Fónagy János csütörtöki sajtótájékoztatóján beszámolt az M5-ös autópálya kivásárlásával és továbbépítésével kapcsolatos körülményeket vizsgáló bizottság munkájáról. A vizsgálat felemás eredménnyel zárult, hiszen a kormánypárti képviselők jóvoltából továbbra is több milliárd forintnyi közpénz sorsa maradt homályban, ráadásul a Gyurcsány-kormány a magyar gyorsforgalmi úthálózat privatizációjára készül.

 

Gyanús ügyek, eltűnő milliárdok

A bizottság munkáját értékelve Fónagy János elmondta: a kormánypárti képviselők jóvoltából az autópálya-építéssel kapcsolatban felmerült több gyanús ügyletre nem sikerült fényt deríteni, azaz több milliárdnyi közpénz sorsa maradt homályban.
Mint mondta, az ellenzék vélemény szerint az AKA Rt. 2003. december 31-én elveszítette az autópálya továbbépítésének jogát, mert nem kezdte el az építkezést időben. A kormányoldal viszont úgy vélekedett, hogy ezt a jogot az rt. nem veszítette el, és így lehetősége van arra, hogy közbeszerzés nélkül építse tovább az autópályát.
Fónagy János beszámolt arról, hogy eltérő véleményt hangoztatott az ellenzék a Trigránit Rt. ajánlatával kapcsolatban is. Emlékeztetett, hogy a gazdasági minisztérium először letagadta, majd komolytalannak nevezte a Trigránit Rt. építési ajánlatát, végül bebizonyosodott, hogy az rt. 100-120 milliárddal olcsóbban dolgozott volna.
Az ellenzéki képviselők azt is kifogásolták, hogy az autópálya építése a számítások szerint 80-100 milliárddal többe kerül, mint a tárca által közölt összeg. A képviselő felhívta a figyelmet, hogy ennek az összegnek a sorsáról azóta sincs információ.
Fónagy János emlékeztetett arra is, hogy a tárca mindvégig azt ígérte, hogy mihelyt megkötik az építkezésekkel kapcsolatos szerződéseket, azokat nyilvánosságra hozzák. A szerződések azonban azóta sem ismertek, vagyis lehetetlenség meggyőződni arról, hogy az adófizetők forintjait körültekintően használta-e fel a kormány.

Csillag távozott, a herdálás folytatódik

Fónagy János felhívta a figyelmet arra, hogy csütörtökön újabb információk láttak napvilágot a magyar gyorsforgalmi úthálózat privatizációjával kapcsolatban, amely arra enged következtetni, hogy Csillag István távozása után tovább folytatódik a közpénzek elherdálása. Mint mondta, a tervezett költségvetés a korábban előirányzott 300 milliárd helyett 15 milliárd forintot tartalmaz a jövő évi költségvetés autópálya-építésre, a fennmaradó 285 milliárdos összeget pedig a magántőke bevonásával kívánja biztosítani a kormányzat. A tőkebevonás lehet koncesszió vagy úgynevezett Public Private Partneship (PPP) forma, amely szerint valaki megépíti az utat, működteti és fenntartja azt, amiért az államtól 20-25 évig egy előre meghatározott összeget kap. Mind a koncesszió, mind a PPP-rendszer lényegesen megdrágítja az egész üzletet, hiszen mindenki tudja, hogy egy magán fél drágábban tud hitelt felvenni, mint az állam; és figyelembe kell venni a magánbefektetők profitéhségét is - mondta Fónagy János.
A most nyilvánosságra került koncessziós elképzelés szerint a Gyurcsány-kormány privatizálni akarja a magyar gyorsforgalmi úthálózatot, ami rengeteg bizonytalansággal jár. A jövő évi költségvetés tervezete jelentős autópálya-fejlesztésekről beszél, de mindehhez nem biztosít megfelelő összegeket, és a következő generációk nyakába óriási terheket rak. Az elmúlt hetekben megkötött koncessziós szerződések már most évi 40 milliárdos költséget jelentenek az adófizetőknek az elkövetkező húsz évre - figyelmeztetett a képviselő.
Fónagy János kijelentette: nem igaz az az állítás, hogy a magáncégek olcsóbban tudnának autópályát építeni. Az elmúlt hónapok a nyertes pályázataiban meghatározott építési költségek másfélszeresei, olykor duplái a három évvel ezelőtti költségeknek: arra is van példa, hogy hárommilliárdért építenek meg egy kilométer autópályát, míg a polgári kormány alatt ez az összeg átlagosan 1,15 milliárd volt - tette hozzá.
Egyértelmű, hogy a kormányt a pénztelenség és a magas államadósság kényszeríti arra, hogy ilyen kockázatos módszert válasszon. A Fidesz abban látja a kiutat, hogy a kormány csökkenti az államadósságot, takarékosabb államot tart fenn; és olyan gazdasági koncepciót dolgoz ki, amely az állam előtt álló feladatokat ésszerűbben és olcsóbban oldja meg.

fideszfrakcio.hu

vissza Vissza a kezdőlapra