2004. november 01. hétfő 22:35

 

MAGYAR GÉPJÁRMŰ-KERESKEDŐK ORSZÁGOS EGYESÜLETE

2120 Dunakeszi, Fő út.196.,Fax: 06-27-348-057, E-mail: mgoefa@invitel.hu

Tel: 06-30-93-45-198, 06-20-31­-333-12, 06-20-933-00-58, 06-20-91-76-244.

___________________________________________________________________________

 

 

Á L L Á S F O G L A L Á S

 

 

Egyesületünk, az MGOE tiltakozik a kormánynak a regisztrációs adóval kapcsolatos tervezete ellen, ami átlagosan 34 %-kal kívánja megemelni a személygépkocsik adóterheit. Ez jelentősen drágítaná a már most is magas árakat.

 

Emellett tiltakozunk az ellen, hogy az Európai Unió alapszerződésével nyíltan szembenálló regisztrációs adó-rendszert akar a magyar kormány továbbra is fenntartani a 2007. január 1-től várható közösségen belüli egységes szabályozásig! 

 

A regisztrációs adó a személygépkocsiknál a fogyasztási adót váltotta fel, és ez az új gépkocsiknál jelentős adócsökkentéseket eredményezett, de a használt autóknál minden esetben (!) jelentős mértékű adónövekedést okozott. A magas regisztrációs adó miatt - ami főleg az ún. Euro-2 motorral szerelt autókat sújtotta -  ellehetetlenült  a használt  autók importja, és ezért akadályozza  az Unió országaiból az áruk szabad  áramlását. Ez a tény meggátolta a kisebb keresetű családoknak a 10-20 -éves autóik lecserélését lényegesen korszerűbb, 1-8 éves gépkocsikra, amelyeknek környezetvédelmi és biztonságtechnikai jellemzőik sokszorosan kedvezőbbek a jelenleg általuk használtakénál. Következményként jelentkezett, hogy a használt autókra tervezett költségvetési bevételek nem valósultak meg!

 

Egyesületünk a tagságunk, valamint a MAINSZ (Magyar Autóalkatrész Importőrök és Nagykereskedők Szövetsége) támogatásával egy egyenlőbb és igazságosabb közteherviselést, valamint a környezetvédelmi szempontokat reálisan figyelembe vevő olyan tervezetet  nyújtott  be  a  PM -nek, ami  garantálna  15-16 milliárd forint  többletbevételt  a költségvetésnek. Az általunk tervezett regisztrációs-adó bevétel a 2005. évben 61.600.-db használtautó beérkezésével számol. Ez a szám 2003-ban 71800 db volt, idén – az eddigi adatok szerint - várhatóan csak 16-17.000. db lesz. Az általunk javasolt adótábla elfogadása a  következő hatásokat eredményezné a magyarországi használtautó piacon:

 

  1. A behozott 1-8 éves személygépkocsik döntő többségben a rendkívül rossz biztonságtechnikai állapotú és környezetszennyező járműveket váltaná le.

  2. A költségvetésnek a jelenleg a használt-autókból tervezett 5 milliárd forint helyett 20 milliárd forint feletti regisztrációs-adó bevétele lenne, illetve mivel megszűnik a versenyhátrány a magánimportőrökkel szemben, ezért a céges autó-eladások utáni további ÁFA bevétel, társasági adó, SZJA, és egyéb állami bevételek növekedése várható. Ez nettó értékben tehát 15 milliárd forintos bevétel-növekményt eredményezne a költségvetésnek!

  3. Biztosítva lenne emellett a még megmaradt független használtautó kereskedések és a kiszolgálói szektor (autójavítók, alkatrész kereskedők, stb.) fennmaradása, és az e szektorban dolgozó 50-60 ezer fő foglalkoztatása. Tekintettel arra, hogy ebben az ágazatban  zömével férfiak dolgoznak, akik egyben családfenntartók is, ez összességében 180-200 ezer ember megélhetését érinti.

  4. A jövő évi  nagyságrendileg 61.600 db importautó beérkezése megfelelő versenyhelyzetet teremtene a használtautó piacon, emiatt az árak a vásárlók által elérhető szintre csökkennének.

  5. A használtautó behozatal normális szintre hozatala továbbra sem fogja mérsékelni az új autó eladásokat, hiszen ott egy más, jóval tőkeerősebb, és más szokásokkal és igényekkel rendelkező vásárlóréteg található.

  6. Egyesületünk nem ért egyet az „adó megadóztatásának” elvével. A 2003-as évhez képest irracionálisan magas, a használt autókra jelenleg érvényes regisztrációs adószint semmilyen további emelésével nem értünk egyet!

  7. A használtautó regisztrációs-adó csökkentése egybe esik azon Európai Uniós elvárással is, amely kimondja a közösségből behozott gépkocsira kivetett „regisztrációs adó nem haladhatja meg azt a legnagyobb összeget, amely a hasonló belföldi autó értékében az eredeti adóból arányosan megmaradt” A használt, már belföldön futó gépkocsik értékében a megmaradt adótartalom az autó árával párhuzamosan új korától folyamatosan csökken. A közösségből behozott használt járműre emiatt nem vethetnek ki az új gépkocsival megegyező mértékű adóösszeget, mert az versenyhátrányt jelentene számára, a hasonló, már belföldi termékkel szemben! Az értékarányos adóztatás elve európai elv, de ennek a minimuma sincsen benne a jövő évi tervezetben.  

 

Egyesületünk tagsága  ragaszkodik ahhoz, hogy az ugyanolyan környezetvédelmi osztályba sorolt használt-autó  minimálisan 20%-al kevesebb regisztrációs adót fizessen új társánál, hiszen annak piaci értéke csupán 60-70 százaléka az újnak. Viszont a rosszabb környezetvédelmi kategóriába sorolt, ún. Euro-2 –es autók, mivel azok 25-30 %-kal több káros-anyagot bocsátanak ki, ezért ilyen mértékű környezetvédelmi büntetést fizessenek. Itt jegyezzük meg, hogy Magyarországon 2003-ban még  újként lehetett vásárolni, nagy darabszámot értékesítő gépkocsi gyártók, hasonló besorolású közkedvelt autótípusait. Akkor ezek még nem voltak „korszerűtlen, elavult” autók.

Mi nem segélyeket kérünk a kormánytól, csupán egy élhetőbb adórendszert, amely megszünteti a hátrányos megkülönböztetését a használt autónak az újtól. Ez az előbbiekben felsorolt előnyöket jelentené, amely az autós  társadalom és a környezetvédelem  számára kedvező  változást hozna.

A motorkerékpárokra  tervezett  regisztrációs  adó bevezetésének időpontjával,  és  a 250 ccm alattiaknak mértékével szintén  nem  értünk egyet. E termékcsoportra korábban nem volt fogyasztási adó, emellett a kisebb ccm-es kategóriák nyilvántartása egyelőre nem megoldott.

  

Dunakeszi, 2004-10-25. 

                         

                                                     Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete

                                           Fojt Attila, Bakó Zoltán

                                                                           elnök            titkár               

 

vissza Vissza a kezdőlapra