2005. január 31. hétfő 17:41

 

Titkos manőver autópálya-ügyben?

 

Manninger Jenő fideszes parlamenti képviselő azt mondta hétfőn, hogy a kormány trükközik az autópályák építésével kapcsolatban: szerinte titkos manőver zajlik annak érdekében, hogyan tudnák az EU-előírások megkerülésével piaci bevételnek feltüntetni az állami juttatásokat.

 

"A magántőke és az állam együttműködésére (PPP) építve a kormány előkészítetlenül, rendkívül rossz konstrukcióban és nagyon drágán akar autópályákat építtetni és üzemeltetni" - jelentette ki budapesti sajtótájékoztatójám Manninger Jenő. A Fidesz számításai szerint - tette hozzá - a 600 milliárd forintos autópálya-csomag azzal jár, hogy húsz év alatt minden magyar ember mintegy 15 ezer forintot fizet vissza évente.

A Gyurcsány-kormány 2006-ban úgy fog távozni, hogy nem fizeti ki az autópályákat, azt az utódokra hagyja - mondta a fideszes politikus, megjegyezve, hogy a múlt héten elkészített, bár a kormányülésen nem tárgyalt előterjesztéséből kiderül, átlagosan háromszorosára emelik az autópálya-díjat.

A Fidesz szerint a PPP-konstrukciót is lehetne jól működtetni, hiszen erre vannak példák a világban. Manninger Jenő magyarázatként kitért arra, hogy a PPP-ben az autópálya-építés jogát eladják befektetőknek, akik hiteleket vesznek fel, kifizetik a kivitelezőket, cserébe 25-30 évre megkapják az üzemeltetést.

"A Gyurcsány-kormány azonban Európában példa nélküli dolgot akar megvalósítani azzal, hogy a már épülő, sőt sok esetben átadott autópályákat kívánja így eladni, ami az egész magántőke-befektetés hatékonyságát kérdőjelezi meg" - szögezte le Manninger Jenő. Szerinte "a jogi trükk" része az is, hogy már átadott autópályákat akarnak át nem adottá minősíteni, és így az nem számít bele az államadósságba.

Manninger Jenő azt mondta, hogy szakemberek szerint legalább 30 százalékkal drágább ebben a konstrukcióban autópályát építeni, hiszen a befektető által felvett hitel nem államilag garantált, és a kivitelezőnek is külön biztosításokat kell kötnie.

Megjegyezte, hogy a 600 milliárdos csomag egy év alatt történő eladásával a verseny is korlátozott, "mert a potenciális befektetők várhatóan meg tudnak egyezni". Ez a befektetők és a kivitelezők számára lesz az évszázad üzlete - jelentette ki.

"Ebben a kormányzati ciklusban, 2002 és 2006 között Magyarországon az autópálya-finanszírozás 1 százalékát sem fogják elérni az uniós pénzek" - mondta Manninger Jenő.

MTI

vissza Vissza a kezdőlapra