2005. január 20. csütörtök 23:48

 

Európai Parlament - hétéves pénzügyi keret

 

Magyar európai parlamenti képviselők biztató jelnek tekintik Jean-Claude Juncker luxemburgi kormányfő eltökéltségét a hétéves pénzügyi keret gyors véglegesítésére

Surján László (Európai Néppárt, Fidesz) a Bruxinfonak kifejtette: a luxemburgi megközelítés „abszolút egybeesik a magyar érdekekkel”, és úgy vélte, hogy az Európai Parlamentnek mindent meg kell tennie a támogatására. Surján szerint a hónapok óta tartó – eddigi fázisában inkább még a lapok takargatásából álló, már-már „pókerjátszmára” emlékeztető – költségvetési alkudozás új szakaszba érhet azzal, hogy a luxemburgi elnökség kijelentette: legkésőbb késő tavaszra elvárja a kártyák felfedését. Magyar szempontból mindez felettébb kedvező, lévén, hogy a magyar érdekeknek aligha felelne meg az EP-körökben sem ismeretlen halogatási taktika helyenkénti felvetése. (Jobb egy jó pénzügyi terv valamivel később, mint egy rossz gyorsan – hangzik többnyire az ezzel kapcsolatos érvelés a „Házon” belül.)

A hétéves keret megszületése önmagában ma még nem szerződéses kötelezettség – ha majd életbe lép az alkotmányos szerződés, ez is változni fog -, de elmaradása minimum olyan következményekkel jár, hogy megléte nélkül a regionális fejlesztésekhez szükséges hosszú távú pályázatokat sem lehet időben kiírni. Márpedig a jelenleg futó hét éves pénzügyi terv – az 1999-ben elhíresült „Agenda 2000” – túl késői (nyolc hónappal a céldátumot megelőző) elfogadása is közismert módon azzal járt, hogy mintegy másfél évvel csúsztak a pályázati ciklusok. Hasonló jelenség megismétlődése ma már legalább tizenhárom kohéziós ország érdekeit sértené. Mindez azt is jelenti, hogy a látszólag túlzottan ambiciózus luxemburgi elnökség valójában komoly érdekekkel és szövetségesekkel is számolhat – mutatott rá a néppárti magyar képviselő.

Emlékeztetett arra a fura kettősségre is, hogy a nettó befizető Németország egyfelől a költségvetés lefaragásában, illetve, ha ez elsőre nem megy, akkor látszólag akár a 2006-ban létező állapot befagyasztásában lehet érdekelt. Másfelől viszont a keletnémet tartományok felzárkóztatásához maga is rá van szorulva a közösségi pénzekre, s ennyiből a késleltetés – ami együtt járna a kohéziós programozás leállásával is – neki sem felel meg.

Surján egyúttal utalt arra, hogy magyar szempontból a Prodi-bizottság hétéves költségvetési javaslata a lehető legjobb. „Ha pusztán a hivatalos, magyar intézmények által is használt számokból indulok ki, a bizottsági keretszámok alapján 2007-től az évente Magyarország számára potenciálisan rendelkezésre álló támogatási keret elérheti a havi 90 milliárd forintot” – mutatott rá. Ehhez képest elsőre látszólag nem jelent nagy kockázatot, ha a végalkukban felkínálják a - színfalak mögött néhol már ma is emlegetett - 10 százalékos általános keretcsökkentés beáldozását. Durva leegyszerűsítéssel a kohéziós politikában ez még így is több mint havi 80 milliárd forintnyi elérhető pénzt hagyna meg. Igen, csak vannak áttételes hatások is, és a végeredmény, hogy az egyik helyen kalkulált csökkentés befolyással lehet más területek abszolút nagyságára is, ami összességében már akár 30 százalékos tényleges forrásvisszafogást is produkálhat – figyelmeztetett a végalkukra készülés szempontjából a magyar EP-képviselő.
 

Fazakas Szabolcs (MSZP), a Költségvetés-ellenőrzési Bizottság elnöke rendkívül pozitívnak minősítette Jean-Claude Juncker határozott fellépését. Egyetértett azzal, hogy fontos lenne még 2005. első félévében tető alá hozni a 2007. utáni hétéves pénzügyi tervet, és hogy kiegyensúlyozottan igyekszik a stabilitási paktum kérdéséhez nyúlni. Az utóbbi esetében Fazakas szerint nem volna célszerű eltekinteni a stabilitási szempontoktól – így a 3 százalékos és a 60 százalékos küszöbszámoktól -, másfelől viszont szükség van a paktum egészének a reformjára is.

.

vissza Vissza a kezdőlapra