2005. május 17. kedd 09:32

 

Két százalékon az olvasáskultúra

 

A csönd mindig beszédesebb. Most, hogy – átmenetileg – elült a Nagy Könyv körülötti képernyőkampány, talán vessünk az első fordulók eredményeire egy kicsit tüzetesebb pillantást. Korábban már megtettem; ha itt-ott a kedves olvasó emlékezne néhány mondatomra, az tehát nem lesz véletlen. De kénytelen vagyok idézni önmagamat ahhoz, hogy némi ellenvetést tehessek a bizonyítvány magyarázóinak észrevételeire… Frissítésül el is kezdem ott, ahol néhány hete abbahagytam. Hogy valóban el kell-e fogadni azt: ma már a minőségi irodalmat is a tömegkultúra eszközeivel kell népszerűsíteni, nos, ebben azért én nem vagyok annyira biztos, mint a Gyurcsány-önkultusz kultusz-minisztere… Mert ki tudja, mennyi pénzt költöttünk ismét a – semmire. Igaz - ha egyfajta valóban reprezentatív közvélemény-kutatásnak fogjuk fel a beérkezett négyszázezer szavazatot, akkor akár eredményként is elkönyvelhetjük a megszerzett ismereteket.
Megtudhattuk, hogy a száz legnépszerűbb könyv között hat szerző reprezentálja az elmúlt másfél évtized irodalmát. (Szigorúan azokat említve, akik ebben az időben robbantak be a kortárs irodalom keresett írói közé; azokat, akik már húsz-harminc éve a pályán vannak, és rendelkeznek egy stabil olvasói körrel – nem említem. De pillantsanak rá a listára: ők sincsenek olyan meggyőzően nagy számban képviselve…) A „frissek” tehát: Joanne Kathleen Rowling (négy Harry Potterrel), Dan Brown (A Da Vinci-kód), Meg Cabot (A neveletlen hercegnő naplója), Rácz Zsuzsa (Állítsátok meg Terézanyut!), Paulo Coelho (Az alkimista), Böszörményi Gyula (Gergő és az álomfogók). Esztétikai vitát most ne indítsunk – de nem épp klasszikusok ők… Akik lekörözték a kortárs szépirodalom fajsúlyos műveit. S mit is állított a minap – az MTI kérdése kapcsán - Tarján Tamás irodalomtörténész, aki tanácsadóként segíti A nagy könyv mozgalmat? Arról beszélt: számára úgy tűnik, mintha eddig csak „túl civilizált személyek” szavaztak volna, a kialakult szeplőtelen táblázatból ugyanis szinte hiányoznak az irodalmi tömegáruk.
Azt hiszem, ismételten és tüzetesebben rá kellene pillantanod erre a listára, kedves Tamás. Mert számomra – és talán rosszul látom – egyértelműnek tűnnek fenti állításaim. Tudom: egy tömegmozgalom esetében ne legyenek maximalista elvárásaink; örüljünk, hogy legalább valamilyen szinten jelentkezik az olvasás-kultúra. De azt, ami tömegáru, ne címkézzük át „mélykultúrává”, pusztán azért, hogy sikeresebbeknek tűnjünk… Mert, tovább folytatva a fenti állításomat, arra is rá kellett döbbennünk: a lista szerint lényegében nincs kortárs magyar szépirodalom. Mert Szabó Magda szerepel rajta, négy munkájával, illetve megtaláljuk Vámos Miklós, Esterházy Péter, Kertész Imre, Szepes Mária, Závada Pál (öt két regénnyel), Faludy György, Nógrádi Gábor és Jókai Anna nevét. Ez a preferáció egyértelműen jelzi: a kortárs magyar szépirodalom értékes munkáinak széles körű megismertetése – rossz. Hiszen az előbbi névsorban – egy kivétellel; mert talán csak Závada Pál helyett beszélnek munkái… – csak olyan alkotók nevét láthatjuk, akik mögött hosszú évtizedek alkotói sikerei állnak, valamint (erre „rásegítve”) egy olyan közéleti tevékenység, amelynek révén írói munkásságuk iránt is nagyobb közérdeklődés keletkezhetett. Így például talán „borítékolhatjuk”, hogy a Megasztár zsűritagjaként közismertté vált Bakáts Tibor majdani – de már beharangozott – első regénye elég nagy hátszelet kap majd…
Mert kiadója jól él a népszerűsítő eszközökkel – a könyvpiac ugyanezt nem adván meg a köztünk élő, maradandó értékeket létrehozó szerzőknek. Például Tolnai Ottónak, aki januárban vehette át az Év Könyve díjat Göncz Árpádtól, Költő disznózsírból címmel megjelent munkájáért. Most, itt, a tavalyi Év Könyve a legnépszerűbb ezer(!) cím közelébe sem került… Tanulságos ellentmondás. De hol maradt Gyurkovics, Csoóri, Parti Nagy, Nádas, Eörsi - vagy Vavyan Fable és Lőrincz L. László…? Hol a frankfurti könyvvásárt néhány éve „utcahosszal” nyerő Tar Sándor? Hol a hatvanas-hetvenes évek színházi világának „teltház-királyai”: Szakonyi, Csurka? Hogy, más összefüggésben, Szilvásiról, Berkesiről, Moldováról (akik szintén láthatatlanok) később szóljak… Mondjuk ki: az utóbbi másfél évtizedben nem kortárs könyvsikerek, hanem szépen adjusztált könyvheti sikerlisták születtek; nem művek, alkotások kerültek ki az írók műhelyeiből a legnagyobb számban, hanem tiltakozások, petíciók, memorandumok aláírás-gyűjtő ívei. Abban a nagy vehemenciában, amellyel író és író saját másként gondolkodásának mindenhatóságáról próbálta meggyőzni vélt vagy valós ellenségeit – az olvasó, észrevétlenül, elment fagylaltozni. És filmeket nézni.
Mert melyik három mű is végzett az első kör élén? A dobogó harmadik helyén Tolkien A Gyűrűk Ura című regénye, a másodikon Molnár Ferenc Pál utcai fiúk-ja, a legtöbb szavazatot pedig Gárdonyi Géza Egri csillagok-ja kapta. Három könyvsiker? Nem. Három mozisiker. És kíváncsi lennék, hányan mondanák azt a szavazók közül: még nem olvastam, de láttam a filmet. Jó volt… S itt térjünk vissza a fentebb kivételként említett Závada Pálra: vajon mennyiben járult hozzá az ő jelenlétéhez, ismertségéhez – mondjuk – a regényéből készült film sikere? (Csak egy adalék: az Egri csillagok az első képernyős forduló óta kétszer is lement ismétlésben egy-egy televíziónkban…)
A válasz, természetesen, kézenfekvő. És nem új keletű ötlet. Hogy eldönthessük a kérdést: monstre vetélkedők helyett (vagy akár mellett) meg kellene oldani végre azt, hogy legyen pénz a televíziós adaptációkra, s a kortárs szépirodalom legszélesebb körű szolgálatára. Hogyan? A kereskedelmi kvízjátékokban például ne azt kelljen tudnia a játékosnak, kétszázezer forintért, hogy a felsorolt négy keresztnév közül melyik az ismert könnyűzenész keresztneve, hanem azt, hogy négy író közül melyikük kapott abban az évben(!) József Attila díjat. Vagy Kossuth-díjat – hogy némileg könnyebb legyen… De akár az érettségi tételek között is szerepeljen egy olyan feladat: sorolja fel azokat az írókat, akik a vizsgázó tanulmányai ideje alatt indultak az írói pályán, vagy kaptak jelentősebb szakmai elismerést. Legalább nyolc nevet kérünk, a hozzájuk tartozó művekkel együtt. (Pótkérdés, az ötösért: közülük kik indítottak elírásgyűjtést azért, hogy ne indítsunk minden héten aláírásgyűjtéseket…)
Persze – vannak olyan ívek, amelyekre valóban szükség van… (S lám, máris itt a kibúvó – no de mit kezdjünk például Kóthy Judit (az olvasásnépszerűsítő projekt tanácsadó testületének tagja) azon kijelentésével: „ízléstelen és a ügyhöz méltatlan kezdeményezés a Jobbik nevű csoport kampánya. Amelyben azzal érvelnek Wass Albert Adjátok vissza a hegyeimet című műve mellett, hogy az olvasók közös erővel adjanak esélyt legalább egy magyar szellemiségű könyvnek a top100-ba való bekerülésre. Véleménye szerint felesleges, hogy erre a derűsnek szánt mozgalomra rátelepedjen a politika, a magyar írók foroghatnak sírjukban - jegyezte meg. Hasonlóképpen ellenszenvesnek mondta azt, amikor egy napilap azt méricskéli, hogy az egyperces tévés spotokban milyen ideológiai kötődésű emberek ajánlanak könyveket” (MTI).
Nos, én nem tudom, hogy szükséges, vagy szükségtelen volt-e ez a kampány.
De azt sem tudom, hogy nem a félelem diktálta-e?
Félelem attól, hogy a Wass Albertre adott szavazatok – esetleg – meg sem jelennek. Mert azért mostanában őt – ki tudja, miért – divattá vált (vagy divat maradt) kirekeszteni. Talán még emlékezünk arra a tömeghisztéria-keltésre, amely magyarországi szobrának felállítása körül tört ki; s arra a hűvös távolságtartásra, amely az ellene keltett romániai indulatokat itthon – tudomásul veszi. És helyesli. És egy kedvelt – bár itt az első ezerben sem jegyzett – kortárs író szükségesnek tartotta a második világháború végét felidéző írásában megjegyezni a minap: „1945. május 9-én nem a bolsevizmus győzedelmeskedett, hanem - tetszik, nem tetszik - a bolsevizmus döntő segedelmével az európai gondolat; ez a nap nem Wass Albert napja; ez a nap Thomas Mann, Bertold Brecht, Bartók Béla, Albert Einstein, Szvjatoszlav Richter, Szilárd Leó, Örkény István, Ilja Ehrenburg, Füst Milán, Gábor Andor, Kertész Imre, Fischer Annie, Kardos G. György, Bibó István, Pilinszky János, Stefan Zweig, Kurtág György és a többiek győzelmének a napja”. Nos, egy olyan irodalmi közéletben, amelyben a kirekesztés elve ilyen nyilvánvalóan és egyértelműen működik – valóban nincs szükség egy figyelmeztető kampányra…?
Egy olyan irodalmi közéletben, amely – azóta már – Móricz antiszemitizmusának mielőbbi bizonyítását, s – ennek fényében – életműve „árnyalását” követeli…?
És valóban nincs szükség annak jelzésére, hogy – visszatérve a műsorra - az irodalmat népszerűsítő „arcok” aránya messze nem tükrözi kortárs értelmiségünk valamennyi áramlatát? Nem az ez elleni tiltakozás, hanem az ilyen megjelenítés – ízléstelen.
Maradjunk Kóthy Judit korrektebb mondatainál. „Több mint négyezer könyvet jelöltek meg kedvencükként azok, akik A nagy könyv programban eddig interneten szavaztak, de csak harmincegy regény kapott legalább kétszáz szavazatot” - számolt be a legfrissebb adatokról az MTI-nek. – „Az internetes listán vezető világirodalmi mű 1209, az élen álló magyar regény 1050 szavazatot kapott. Az eddigi négyezernél is több megjelölt műből kétezer csak egy-egy szavazatot kapott. Hatszáz alkotásra szavaztak legalább tízen, és hetvenkilenc regény kapott több mint száz voksot. A kétszáznál több szavazattal megjelölt művek száma harmincegy. Kifejtette, a népszerű írók esetében a szavazatok sok mű között oszlanak meg, Fekete Istvánnak például 11, Jókai Mórnak 13, Rejtő Jenőnek 12 alkotására voksoltak, Szabó Magdának 14, Wass Albertnek 12 műve szerepel a listán”.
„Sipos Pál, a Magyar Televízió művelődési főszerkesztője elmondta: előzetes értelmiségi aggodalmak alapján amiatt "paráztak", hogy rosszul fogadja az ország a könyves játékot. Szerinte végtelen módon lebecsüli a magyar olvasóközönséget az olyan vélemény, hogy "nincs esélye ennek a jelentős cécónak". Elárulta, hogy Bulgakov A Mester és Margaritája például nagyon előkelő helyen szerepel a listán, és éppen olyan művek szinte nem is jelentek meg, melyek felkerülésétől sokan tartottak. Azt majdhogynem bornírt jelenségnek nevezte, hogy a mozgalom legkomolyabb "nem szeretői" a magyar írók. Az értelmiségi borúlátás és az eddigi szavazás szerinte arról tanúskodik, hogy a véleményformálók és a "véleményformáltak" véleménye eltér, utóbbiak igenis értékes műveket jelöltek meg”.
Nos – nézzük a számokat. Valahol azt olvastam: a forduló során kiderült, hogy minden ezer magyar állampolgárból négy olvas szépirodalmat. Ha ezt a számot felszorozzuk, akkor az eredmény: tízmillió emberből negyvenezren olvasnak. Jó – a szokásos kétmilliót vonjuk le. A szám akkor is – nyolcmillióra negyvenezer. (A Megasztárt összességében mintegy nyolcmillió ember követte figyelemmel – a szám tehát akár objektív is lehet.) A beérkezett szavazatok száma – négyszázezer – e tipp tízszerese; ugyanakkor hatszor kevesebb, mint ahányan egy-egy Megasztár-hétvégén SMS-eztek… Miért fontos ez az összehasonlítás? Mert arra valóban jó alap, hogy kijelenthessük: esetenként akár hasznosak is lehetnek a tömegkultúra eszközei. De csak ahhoz, hogy levonjuk a helyes következtetéseket: „ez a 100-as lista a valóságosnál egyértelműen sokkal jobb képet sejtet 2005 Magyarországának kulturális közállapotairól. Nem a valóság, hanem annak javított, bővített égi mása: Ezt sikerült a könyvtárosoknak, az mtv munkatársainak, az ötletgazdáknak, a külső tanácsadóknak előhívniuk. Lám ilyenek is lehetnénk…”. (Nagy Attila olvasásszociológus tökéletes definíciója.)
Számomra, bizony, problémás Berkesi, Szilvási vagy Moldova hiánya is. Nem, mintha életművüket rangos teljesítménynek tekinteném. Csak épp – volt nekünk egy számokban gazdag negyven esztendőnk. Az említett bestseller-szerzőkkel, olvasó népért mozgalmakkal, író-olvasó brigádtalálkozókkal, a munkahelyi könyvterjesztés nagyszerű statisztikai adataival. Ki nem vett annak idején Marikától magyar remekírókat, a világirodalom klasszikusait, Balzac-tízkötetest bőrkötésben, világjáró sorozatot? És elsősorban az említett szerzők szinte havonta érkező példányait… Amennyiben az a – akkori tálalásában komplex, valójában nagyon egysíkú – ízlésvilág most is megjelent volna a szavazáson, arra gondolhatnánk: szomorú, hiszen, lám, lenne min tágítani, szélesíteni, mélyíteni.
De nem jelent meg. Amiből arra következtethetünk: amennyire felszínesnek és súlytalannak bizonyult az akkori értékrend, annyira lerontotta az olvasás iránti általános érdeklődést. Eltűnt az alaptalan, ingatag alapozás – és maradt a funkcionális analfabétizmus tovább növekvő (vagy ma már jobban bevallott) aránya. Amelynek növekedését – sajnos – nem ellensúlyozhatja egy-egy ilyen felszínes, a szomorú valóságot korántsem tükröző játszadozás…
„Lenyomatot hagyott egy magas szintű olvasáskultúra, még van mibe belekapaszkodni" – mondja optimistán az ötletgazda Békés Pál. A valóság, ezzel szemben, az, hogy a szavazatokban megjelent a szépirodalom hátteréből élők (kiadók, terjesztők, pedagógusok, könyvtárosok) véleménye. Hangsúlyt kapott, ha nem is akarnak erre sokan odafigyelni, annak bizonyítása: a mai „magas szintű olvasáskultúra” lakosságra vetített aránya jó esetben ötszázalékos, rosszabb – realistább – esetben pedig mintegy fél-másfél százalékos. Ám – amennyiben az egyetlen műre adott kétezer szavazatot nézzük – a tovább szűkített arány úgy félszázad-százalékos siker… Ezt a szavazást sok politikai közvélemény-kutatásnál reprezentatívabbnak is tekinthetjük; hiszen, amíg az utóbbiban a válaszadók arányát igyekeznek a legszélesebb körből megszólítani, addig ebben a játékban eleve azok szavaztak, akik – valamilyen szinten – spontán érdeklődést mutattak a szépirodalom iránt.
Nincs miért örülnünk…
 

Tamási Orosz János

 .

Vissza a kezdőlapra