2005. szeptember 22. csütörtök 23:17

 

Amikor hallani a gondolatainkat

 

Csütörtökön Európa számos városában, hazánkban többek között Budapesten is, autómentes napot tartottak. Míg tőlünk nyugatabbra ilyenkor a környezet szennyezésének csökkentése kerül előtérbe, addig nálunk a hangsúly az autós-biciklis ellentétre irányul. Ezen a napon Európa európaibb részein igyekeznek felhívni a figyelmet a megnövekedett gépjármű-forgalom okozta környezeti ártalmakra: a levegő szennyezettségére, a zajártalmakra, a túlzsúfoltságra és a mindezek miatt megromlott életminőségre, a környezetszennyezésnek a különböző betegségek kialakulásában játszott szerepére. Ez a nap természetesen jó alkalom is a városvezetések számára, hogy bizonyítsák a választópolgárok előtt elkötelezettségüket a környezet megóvása és a városi élet minőségének javítása mellett. Ehhez képest mi úgy indultunk neki a jeles napnak, hogy kedden az egyik kereskedelmi rádió két "médiasztárja" hallgatóságát a biciklisek elütésére, elgázosítására, eléjük drót kifeszítésére szólította fel. Persze csak viccből. Könnyesre is röhögtem magam.

Bár nem először került megrendezésre hazánkban is az Európai Autómentes Nap a bevezetőben említett célokból, sokan még mindig szedett-vetett biciklisek tiltakozógyűlésének gondolják az aznapi eseményeket, főleg az útlezárásokat. Intelligens ember módjára viccelődő médiasztárjaink is hangot adtak véleményüknek, miszerint "egy metropoliszban nincs helye biciklinek." Lehet, hogy bennem van a hiba, hiszen tavasszal, a Föld napja tájékán, Demszky Gábor főpolgármester is megmondta -tanúbizonyságot adva a budapestiek igényeinek kiváló ismeretéről-, hogy azért nem fejlesztik a kerékpárút-hálózatot, mert nincs, aki használja azt. Aznap este a biciklis felvonulás eleje már az Erzsébet-hídon haladt át, mikor a vége még valahol a Margit-hídon gurult.

Talán nem tartozik szorosan ide: a kilencvenes évek elején vita folyt a budai Vár közlekedési rendjének megváltoztatásáról. Akkor is elhangzottak csúcs érvek, az autósok azért panaszkodtak, mert szerintük a Várat nem lovaskocsi forgalomra tervezték. IV. Bélától kezdve a magyar királyok nyilván csak a taxikra, teherautókra gondoltak az építéskor. El kellene talán végre fogadni, hogy Budapest városszerkezete nem bír el ekkora gépjármű-forgalmat. Nem a biciklisek miatt nőtt meg a dugók száma, nem is a gyalogosok miatt, de még csak Demszky miatt sem -bár utóbbinak lett volna 15 éve csinálni is valamit.

Csütörtökön végigsétáltam az Andrássy úton, az út közepén. Mertem levegőt venni. Sütött a nap, daloltak a madarak. Hallottam a saját gondolataimat is. Nem dudaszó, fékcsikorgás és motorzaj töltötte el az agyamat. Emberek sétáltak a csendes úton, élvezve az egynapi nyugodt életet. Gyerekkocsit toltak anyukák, kihasználva, hogy az apróságok legalább egy napig nem benzingőzt szívnak, hanem -legalábbis valamennyire- friss levegőt. Jártam persze máshol is a városban, ott minden maradt a régiben. Jelentem: hiába vagyunk Uniós tagok, nálunk a zebrán még mindig nem a gyalogosnak van elsőbbsége -tisztelet a ritka kivétel autósoknak.

Egyszer talán megérem, hogy az Európai Autómentes Nap hazánkban is európai lesz és az autósok, biciklisek, gyalogosok kultúráltan, udvariasan fognak egymáshoz viszonyulni. Bicikliseknek, gyalogosoknak addig marad a kipufogócsövek általi elgázosítás, a "metropoliszba" születő gyerekek nagy részének a légzőszervi és allergiás megbetegedések "elviselése", mindannyiunknak az egyre elviselhetetlenebb zaj.

"Csodaváró" hangulatom -mert hülye azért nem vagyok- az autómentes naptól persze csak önámítás. Az európai kormányok az elmúlt hetekben megmutatták, mennyire veszik komolyan a forgalom okozta környezetszennyezést és az ellene tehető lépéseket. A benzin árának növekedésével lenne alkalom a tömegközlekedés használatára ösztönözni az autósokat, de a politikusok természetesen inkább a közhangulatot követik. Magyarországon az egyik ellenérv az, hogy nálunk nincs olyan fejlett tömegközlekedés, mint nyugaton. Gond egy szál se, nyugaton is csökkentették a benzin árát. Nem kell mentegetőznünk. Kivételesen a "nyertes" oldalon állunk.

Holnaptól az Andrássy úton is újra lehet szídni a zebrán "cammogó" gyalogosokat, lehet nyomni a dudát. Visszaáll a világ rendje.

 

 

Kiss János

 .

Vissza a kezdőlapra