2005. szeptember 22. csütörtök 09:12

Szembesítő

 

Költő hazudj, csak rajt ne kapjanak

 

Arany Jánosnak a címben idézett szavai persze a költői szabadságokra, a nemcsak megengedett, hanem kívánatos túlzásokra utalnak. A politikai újságírás számára nem adnak felmentést. Mi most épp azt akarjuk megmutatni, hogy mennyire rajtakaphatók korunk "költői", A  168 Órában (12-13. o.) Mészáros Tamás Rádió és fenyegetés című cikkében írja:

Apropó, populizmus. A Vasárnapi újságban Orbán kitért a vádra, amely e tárgyban éri; nem érdemes védekeznie, mondta, mert ingoványos talajra juthat, ahonnan nehéz kivergődni. Meglehet. Ám a talaj így is, úgy is ingoványos alatta. Mégpedig azért, mert a hazai gazdaság mutatói összességükben nemhogy krízist nem mutatnak, de épp ellenkezőleg: a növekedéstől az inflációig terjedő skálán stabilan jók az adatok. Mire jut majd a Fidesz olyan kampányolással, amely homlokegyenest szembemegy a tényekkel?

Fogalmuk sincs. Egyelőre nem akadt jobb ötletük: a Fidesz elnöke egyszerűen kétségbe vonja az államháztartás helyzetéről szolgáltatott hivatalos adatokat. A gond ezzel csak az, hogy a lényegi számokat független intézetek is megerősítik.
Nem baj. A következő hónapokban mindenkit lehazugoznak, akinek a mutatói nem jeleznek katasztrófát. Nem kétséges: minél kevésbé felelnek meg a Fidesz óhajainak, annál rosszabb lesz a tényeknek.

Tegnapi írásunkban Kéri László hasonló gondolatmenetét ütköztettük az IMF jelentésével. Ide is ideírjuk, hogy ne kelljen visszakattintani:

Magyarország előkelő teljesítményű gazdaságból az EU új tagországai között a lassabban növekvő gazdaságok csoportjába lépett vissza - áll az IMF jelentésében. Az elmúlt években jelentős gazdaságpolitikai hiányosságok voltak ide sorolható a költségvetés kiszámíthatóságának hiánya, valamint a tartósan magas költségvetési és folyó fizetési mérleg hiány. A kedvező nemzetközi pénzpiaci környezet biztosította a deficitek finanszírozását. A magyar valuta kockázati prémiuma azonban a régió valutáihoz képest tartósan magas. A 2005-ös költségvetési hiánycél várható nem teljesülése miatt, illetve 2006 jelentős kihívásaival az országot fenyegető kockázatok erősödtek.

Kíváncsian várom, Mászáros mikor fogja megtámadni, populistának vagy hozzá nem értőnek minősíteni az IMF szakértőit. Javaslom a 168 Óra e célból történő figyelését. E hetilap alapító főszerkesztője egyszer azt mondta nekem: a sajtó mindig az ellenzék oldalán van. Mintha ez már nem lenne érvényes. Nem baj, jövőre ismét ott lehetnek az ellenzék oldalán.

A szembesítést azonban érdemes folytatni. A fenti rövid ismertetés a Privátbankár.hu cikke alapján készült. Azóta alkalmam volt az MTI jelentését is olvasni. Idézek:

Budapest, 2005. szeptember 21., szerda (MTI) - Míg a magánszektor rugalmasságát és talpraesettségét dicséri, a költségvetési politikát kritizálja a Nemzetközi Valutaalap Magyarországon tartózkodó delegációjának közleménye, amelyet szerdán tettek közzé.

Az IMF-delegáció megállapítása szerint a 2005-ös költségvetési hiánycél várható nem teljesülése miatt, illetve 2006 jelentős kihívásaival erősödtek a Magyarországot fenyegető kockázatok.

A rövid távú makrogazdasági folyamatok alakulását az IMF szakemberei örvendetesnek nevezik, az idénre 3,4, jövőre 3,6 százalékos GDP-bővülést prognosztizálnak, míg a folyó fizetési mérleg hiányát az idén a GDP 8 százalékára, jövőre még ennél is többre becsülik.

"Tartós és hiteles, konszolidációt célzó" új stratégiára van szükség az IMF szerint, amihez a kiadások nagymértékű csökkentése szükséges, hogy így megteremtsék a tervezett adócsökkentés feltételeit. Az IMF szorgalmazza a költségvetési fegyelem javítását, a nagyobb átláthatóságot és elszámoltathatóságot.

Hiányzik a szövegből az, amit fent vastagítással kiemeltem. A Privátbankár torzított volna? Ez aligha reális feltételezés. Nézzük meg az IMF saját anyagát!

Over the last decade, the economy has dealt successfully with global competition, engineering a commendable shift to a more high-tech production structure. However, Hungary has moved from being a "star" performer to one of the slower growing economies among the new EU member states. Significant policy weaknesses have emerged in recent years — in particular, the lack of predictability of the fiscal budget and the persistence of high fiscal and current account deficits. A benign international financial environment has ensured the financing of these deficits. But Hungary's domestic currency risk premium remains high relative to other countries in the region. With the 2005 fiscal deficit target to be imminently missed and the substantial challenges for 2006, the risks have increased.

A kiemelt mondat lényegében a Privátbankárnál olvashatónak felel meg, az angol talán még élesebb, a korábbi időszakban sztárként emleget, s e kiemelt pontról rak be az új tagállamok közti lassan növekvők közé. Van az IMF jelentésnek egy bekezdése, amelynek végképp nem találtam nyomát a magyar sajtóban. Íme:

Three factors highlight the continued erosion of fiscal discipline. First, revisions reveal that the fiscal consolidation in 2004 was smaller than originally thought. Second, reflecting the difficult political environment, even the modest momentum for fiscal reform in 2004 was not continued in 2005, and the focus, unfortunately, shifted towards accounting measures to achieve budgetary targets. This shift was reinforced in June to deal with the slippages in the earlier part of the year. Despite that, the government's 2005 fiscal deficit target under the Convergence Program will not be met, especially in light of Eurostat's recent rejection of the underlying accounting approach to reach that goal. Containing the fiscal stimulus, which is not directly influenced by the Eurostat decision, will depend crucially on the realization of the unusually large projected surplus in December. Third, the announced 2006 budget plans, which propose a 1½ percent of GDP expenditure consolidation, do not appear to come to grips with the seriousness of the problem, either in the extent of the consolidation needed or in the quality of the adjustment proposed.

Három tényezőnek van tehát szerepe a költségvetési fegyelem folyamatos eróziójában:

1. A 2004 évi költségvetési konszolidáció kisebb volt, mint amit eredetileg gondoltak.
2. Ez a mérsékelt lépés sem folytatódott 2005-ben.
3. A 2006-os költségvetés nem felel meg a probléma komolyságának.

Az IMF által felsorol mindhárom ok valójában maga a kormány. Szembesítésünk tehát immár kiterjed nemcsak a kormánypárti és Fidesz-gyűlölő publicistákra, hanem magára az elvben független MTI-re is. A hírügynökség ugyanis  a kormány számára igazán kellemetlen elemek elhallgatásával kozmetikázta az IMF anyagát.

Hogy lesz ebből hiteles tájékoztatás a választásokra?

Surján László

Vissza a kezdőlapra