A HÉTKÖZNAPI ÉLET
ÉS AZ ÜNNEPEK VISSZAFOGLALÁSA
Ajánlások a polgári köröknek
2002

XIII. rész

I.  rész

II. rész

III. rész

IV. rész

V. rész

VI. rész

VII. rész VIII. rész IX. rész

X. rész

XI. rész

XII. rész

II. Feladat-, téma- és programjavaslatok témakörök szerint

M./ Tanulással, oktatással, neveléssel kapcsolatos feladatok, programok

Élj mindennap úgy, mintha az utolsó napod volna,
de tanulj úgy, mintha örökké élnél!

Rotterdami Erasmus

  1. Célzott ösztöndíjakat alapíthatnak egy-egy iskola számára egyes polgári körök, vagy azok összefogásai. Célzott program az, ami többlet: pl. iskolai versenyekre való felkészítés, az eredményességet kell jutalmazni az ösztöndíjjal, mind a tanárt, mind a diákot. De lehetnek egyéb fontos szempontok is, pl. egy-egy férfi tanár számára külön feladattal ösztöndíj alapítása (szakkörök, kutatás, honismereti kiadvány szerkesztése, botanikus kert létesítése stb.), hogy ne hagyja ott a pedagógus pályát idő előtt.
  2. Alapítsunk “esti”, “vasárnapi” iskolát egyszerűen csak a tudásszomj jegyében, de ezeknek lehet egészen konkrét célja is, valamilyen továbbképzés, szakmai képzés, hiányzó, vagy lassan feledésbe menő ismeret elsajátítása.
  3. Az utóbbi években közösségi összefogással sok iskola született – egyházi iskolák, ökumenikus szellemű iskolák. Ez a folyamat a kezdeti lelkesedés után abbamaradt – most volna itt az ideje újra fellendíteni az ilyen irányú törekvéseket a polgári körök segítségével.
  4. Tehetséggondozás: igazi polgári feladat. A szocializmusra a kontraszelekció volt a jellemző. A mi feladatunk a kiválóakat még kiválóbbá tenni. Észre kell venni a tehetséget gyermekeinkben, a baráti köreinkben. A tehetséggondozásnak számos formája, szintje van: az odafigyeléstől, bíztatástól kezdve a konkrét segítésig, ajánlásokig, a továbbtanulás stb. segítéséig. A tehetség alatt nemcsak az értelmiségi létet értjük, nagyon fontos a színvonalas, igényes kézművesek kiválasztódásának a támogatása. Ezt szolgálják a különböző közös játékok, túrák, versenyek stb.
  5. A nevelés tágabb feladat: a családi életre, a tudás, a szorgalom, az igényesség tiszteletére nevelés átfogó - iskolai, családi, közösségi - feladat. Ezt fel kell vállalniuk a polgári köröknek is.
  6. Az “információrobbanás” korában az egyik legfontosabb feladatunk a fontos, a sürgős, az értékes és a kevésbé fontos, a kevésbé sürgős, az értéktelen elválasztása. Ebben a polgári köröknek mérési, értékelési módokat kell kidolgozni, elterjeszteni.
  7. A tanulás örök feladatunk – ma különösen, amikor a tudás elértéktelenedése sokkal gyorsabb folyamat -, ebben a polgári köröknek egymást kiemelten kell támogatniuk. Minden évben (szemeszterben) előre meg kellene határozni, hogy mi lesz az a terület (egy fontos könyv, számítástechnikai ismeret, idegen nyelv stb.), ahol előre fogunk lépni.
  8. A felelősségre nevelés elindul a családokban, de ezt tovább kell tágítani, a közösségért, a nemzetért vállalt felelősségig. E téren a polgári köröknek primer faladataik volnának.
  9. Az idegen nyelvek tanulása kiemelt és elengedhetetlen feltétel ma. Ehhez persze szorosan hozzátartozik a magyar nyelv igényes használata, tisztelete.
  10. A határainkon túl élő magyar ifjúság jelentős része tanul tovább Magyarországon. Számukra kívánatos volna ösztöndíjakat alapítani, azzal a feltétellel, hogy visszamennek a szülőhazájukba, ott teremtve egzisztenciát (ezt az egzisztenciateremtést is indokolt lehet támogatni, ezen fiatalok életét nyomon követni).
  11. A humán tudományok elértéktelenedése ellenében tennünk kell: az irodalmat, a történelmet, az esztétikai élvezeteket, a művészeteket átfogóan kell pártolni az elgépiesedő, technicizálódó világban
(folytatás következik)
    Budapest-Pestújhely, 2002. szeptember - október
    László Tamás építész
    1158 Budapest, Klebelsberg Kuno utca 31.